Zakumaj.pl

Dlaczego lepiej zrezygnować z chleba?

2.8 (razem głosów: 2)

Chleb jest obecnie produktem, który niekoniecznie stanowi bezpieczny i zdrowy posiłek. Jeszcze 50 lat temu był znacznie zdrowszy, więc kromka chleba mogła uchodzić nie tylko za podstawę żywienia, ale również za pełnowartościowy posiłek. Obecnie pszenica, z której jest wykonywany jest bardzo zmodyfikowana, więc tylko niektóre rodzaje pieczywa są korzystne dla zdrowia, chociaż batalia między zwolennikami jego jedzenia i niejedzenia nadal trwa.

Dlaczego lepiej zrezygnować z chleba?
  • Przesadnie zmodyfikowane

    Przesadnie zmodyfikowane

    Pszenica była jeszcze sto lat temu bogata w korzystne składniki odżywcze, w witaminy i minerały. Obecnie pszenica jest tak silnie modyfikowana, że wyrabiany z niej chleb trudno nazwać zdrowym i wartościowym. Szczególnie newralgicznym składnikiem jest gluten, który podrażnia ścianki jelit. Wiele osób jest na niego uczulonych, co automatycznie nie pozwala być im odbiorcami chleba. Dodatkowo, żeby chleb dłużej był świeży, dodaje się do niego liczne konserwanty, które nie tylko nie sprzyjają jego smakowi, ale mogą powodować uczulenia u osób mających wrażliwy system immunologiczny i pokarmowy.

  • Ubogie pieczywo

    Ubogie pieczywo

    Głównym składnikiem pieczywa jest pszenica. Im więcej ma składników mineralnych oraz witamin, tym lepszy i zdrowszy będzie chleb. Niestety, obecnie już na poziomie pozyskiwania białej mąki do pieczenia chleb jest zubażany, ponieważ najzdrowsze elementy pszenicy są oddzielane i stanowią paszę dla świń oraz krów. W tej sytuacji nawet najładniej wyglądający chleb nie bywa niczym więcej, niż nadmuchanym pseudopieczywem. Dochodzi nawet od sytuacji, w której w chlebie nie ma prawie w ogóle błonnika, czyli jednego z jego najważniejszych elementów, który jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego.

  • Zbyt bogate w sól

    Zbyt bogate w sól

    Osoby, które dbają o linię lub chcą ograniczyć sól w diecie, powinny zrezygnować z jedzenia białego chleba na śniadanie i kolację. Od czasu do czasu kromka takiego pieczywa nie zaszkodzi, jednak im więcej go w jadłospisie, tym więcej soli w ciele. Wydaje się to nieprawdopodobne, lecz nawet badania przeprowadzane przez inspekcje zajmujące się żywieniem potwierdziły, że białe pieczywo oraz suchary to jeden z najbardziej przesolonych produktów żywieniowych, jakie znajdują się na rynku. Lepiej wybierać chleb pełnoziarnisty, na zakwasie, w którym zawartość soli to jedynie 0,2 gramy sodu na kilogram, niż pieczywo białe, które może skutkować utrzymywaniem się fałdek na brzuchu.

  • Nie zaspokaja apetytu

    Z przyzwyczajenia jada się na śniadanie bułkę albo dwie kromki chleba z dodatkami. Wbrew oczekiwaniom nie jest to sycący posiłek, który pozwoli przetrwać bez burczenia w brzuchu aż do obiadu. Dzieje się tak, ponieważ biały chleb, dmuchany, nie jest w stanie nasycić żołądka. Jest lekki, nie posiada dużej ilości błonnika. W związku z tym sięga się po kolejną bułkę, kolejne kanapki, a zamiast pełnego brzucha, ma się nadprogramowe kilogramy. Z tego powodu lepiej odstawić biały chleb i jadać taki, który pieczony jest na zakwasie, jest cięższy, ale tym samym bardziej sycący. Już jedna kromka z plasterkiem szynki i pomidorem sprawia, że żołądek jest wypełniony i to na znacznie dłużej.