Zakumaj.pl

Jak i dlaczego hamować biegami?

Jak i dlaczego hamować biegami?

Temat hamowanie silnikiem powinien zainteresować każdego kierowcę, a już w szczególności tego, który na co dzień porusza się w górzystym terenie. Nowoczesne samochody dysponują dużo wydajniejszymi i sprawnymi hamulcami niż kiedyś, jednak w pewnych warunkach wymagają one wsparcia. Ponadto, prawidłowe hamowanie silnikiem pozwoli nam zaoszczędzić naprawdę sporo paliwa, a co za tym idzie, pieniędzy. Dodatkowo sprawi, że nasza jazda będzie bezpieczniejsza. Same korzyści. Wystarczy jedynie pamiętać o paru ważnych zasadach i o regularnym, skrupulatnym ćwiczeniu. Nie warto się zrażać i rezygnować. Z początku mogą pojawić się problemy i małe niedociągnięcia, lecz gdy już wejdzie nam to w krew, będziemy hamować silnikiem odruchowo.

  • Procedura

    Procedura

    Wciskając hamulec i zwalniając autem, wciśnij równocześnie sprzęgło i wrzuć niższy bieg. Zrób to przy prędkości, która nie będzie dla danego biegu zbyt wysoka. Wciśnij delikatnie pedał gazu, wystarczy drobne muśnięcie. Chodzi o to, by wyrównać prędkości obrotowe wału napędowego i silnika. Możesz to zrobić, zdejmując na chwilkę nogę z hamulca bądź przy odrobinie wprawy zastosować technikę rajdową. Trzymając wciśnięty hamulec, trąć kantem buta bądź piętą pedał gazu. Gdy silnik odrobinę podniesie swoje obrony, puść z wyczuciem sprzęgło.

  • Silnik jako hamulec

    Zapewne zauważyłeś, że silnik zaczął głośniej pracować, a wskazówka obrotomierza powędrowała w górę. Czujesz też, że auto wyraźnie zaczyna zwalniać. Nie myśl, że wyższe obroty w tym przypadku zwiększą ci spalanie. Wręcz przeciwnie! Dzięki temu, że hamujesz teraz silnikiem, jedziesz w 100% za darmo. Silnik napędzany jest nie mieszanką powietrzno-paliwową, a toczącymi się kołami. To dużo lepsze rozwiązanie niż toczenie się do świateł na luzie, gdyż na biegu jałowym silnik musi pobierać niewielką dawkę paliwa, by móc pracować.

  • Po co to robić?

    Po co to robić?

    Wspomniałem wcześniej, że dzięki temu możesz zaoszczędzić paliwo. To już wiesz. Kolejnym plusem jest to, że mając zapięty w każdej chwili bieg, jesteś gotowy do nagłego dodania gazu i szybkiej ucieczki. Podczas hamowania silnikiem obroty zawsze znajdują się na takim poziomie, że silnik dysponuje sporym momentem obrotowym, dzięki czemu reakcja na gaz będzie natychmiastowa. Kolejną korzyścią będzie oszczędzanie hamulców. Podczas jazdy po równinach nie będzie to tak bardzo odczuwalne, ale przy poruszaniu się w górach już tak. Zamiast trzymać nogę na hamulcu, zagrzewając go do wysokiej temperatury, zredukuj bieg i wykorzystaj silnik do hamowania. Zasada jest taka, że zjeżdżając z góry powinieneś mieć zapięty taki bieg, na którym byś pod nią wjeżdżał.

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie dodał komentarza. Możesz być pierwszy!

Dodaj komentarz