Zakumaj.pl

Jak jeździć samochodem z automatyczną skrzynią biegów?

4.1 (razem głosów: 5)

W Stanach Zjednoczonych, zupełnie inaczej niż w Europie, znacznie popularniejszą skrzynią biegów jest skrzynia automatyczna. Montowana ona tam jest w większości samochodów, w tym samochodów klasy kompaktowej, a nawet miejskich. W Polsce ciągle jest to coś egzotycznego i mało spotykanego, dlatego niejednokrotnie nawet najbardziej doświadczeni kierowcy nie mają zielonego pojęcia o tym, jak się nią obsługiwać. Nie tylko obsługa drążka zmiany biegów bardzo się tutaj różni, ale również sama jazda samochodem. Wymaga ona od nas innego operowania pedałem gazu i jest nieco inna niż w przypadku manualnej skrzyni biegów. Jak jeździć samochodem z automatem?

Jak jeździć samochodem z automatyczną skrzynią biegów?
  • Oznaczenia

    Oznaczenia

    Jak zapewne zauważyłeś, lewarek automatycznej skrzyni biegów może nie różni się zbytnio kształtem, lecz posiada inne oznaczenia. Podstawowe to P, R, N, D, czyli kolejno: parkowanie, wsteczny, neutralny i jazda. Położenie „P” pozwala na zatrzymanie auta w miejscu i zablokowanie mechaniczne skrzyni biegów, przez co auto nie będzie mogło swobodnie się toczyć, jak w przypadku położenia „N”, czyli czegoś w rodzaju luzu. Pozycja „R”, to wsteczny, a „D” jazda do przodu. Prosto i przejrzyście.

  • Ruszamy

    Aby swobodnie odpalić silnik, przesuń dźwignię w pozycję „N”. Masz wrzucony luz, więc auto nie będzie ruszać z miejsca. Wciśnij teraz hamulec, zwolnij hamulec ręczny i wrzuć pozycję „D”. Nie puszczaj jednak hamulca, bowiem wtedy samochód w większości przypadków zacznie toczyć się z wolna do przodu. Hamulec puszczasz dopiero wtedy, gdy masz już pewność, iż możesz ruszać. Dodaj gazu, a samochód sam ruszy przed siebie.

  • Lewa noga

    Wszystkie czynności przy pedałach nożnych wykonujemy w samochodzie z automatyczną skrzynią biegów prawą nogą. Wciskamy nią hamulec i gaz. Lewa noga cały czas spoczywa na podnóżku. Jeśli dotychczas jeździłeś samochodami z manualną skrzynią, to bardzo ważne, żebyś cały czas nad tym panował, bowiem w innym przypadku może zakończyć się to przykrą sytuacją na drodze. Nawyk wciskania sprzęgła może sprawić, iż przez przypadek wciśniesz z całej siły hamulec, przez co narazisz się na stłuczkę lub utratę kontroli nad samochodem.

  • Wyprzedzanie

    Wyprzedzanie

    Dynamika jazdy i reakcja na wciśnięcie pedału gazu są w dużym stopniu uzależnione od komputera, dlatego ważne jest, by dobrze poznać jego sposób myślenia. Aby bezpiecznie poruszać się po drodze, musisz z nim współpracować. Szczególnie ważne jest to podczas jednego z najniebezpieczniejszych manewrów na drodze, czyli podczas wyprzedzania. Jeśli chcesz to zrobić dynamicznie, dobrze jest wcisnąć energicznie pedał gazu przed rozpoczęciem wyprzedzania, aby dać komputerowi sygnał, iż przygotowujesz się do szybkiego zwiększenia prędkości. Czasem potrzebne będą dwa wciśnięcia. Następnie wciśnij pedał do oporu, znajdując się jeszcze na swoim pasie ruchu i zmień go dopiero wtedy, gdy zauważysz, że silnik zdążył wbić się na odpowiednie obroty i jest gotowy do procedury wyprzedzania.

  • Jazda górska

    Hamowanie silnikiem to niezwykle ważny element w jeździe po stromych zboczach. Pozwala zachować stabilność auta i odciąża hamulce, które mogłyby się przegrzać i stracić swoje właściwości. W pozycji „D” hamowanie silnikiem jest niemal niemożliwe. Podczas zjazdu ze stromego zbocza, wraz ze wzrostem prędkości automat sam zmienia biegi na wyższe. Używaj wtedy funkcji ręcznego zmieniania biegów bądź blokady, która nie pozwala na wrzucenie wyższych biegów.