Zakumaj.pl

Jak nie dopuścić do osteoporozy?

Jak nie dopuścić do osteoporozy?

Osteoporoza to choroba, która związana jest ze stopniowym ubytkiem masy kostnej i tym samym osłabieniem kości. Sprawia to, że cały układ kostny jest bardziej kruchy, podatny na złamania i urazy, a jednocześnie znacznie trudniej się leczy. Choroba może rozwinąć się z różnych powodów: dieta uboga w wapń, menopauza, ciąża, przyjmowanie sterydów, dlatego warto zawczasu zrobić wszystko, aby nie dopuścić do pojawienia się schorzenia.

  • Dostarczanie wapnia

    Dostarczanie wapnia

    Pojawienie się osteoporozy oraz jej rozwój wiążą się przede wszystkim z brakiem wapnia w organizmie albo jego szybką utratą i wolnym wchłanianiem. Z tego powodu szczególnie narażone są kobiety, zwłaszcza w czasie ciąży oraz menopauzy. Niezbędne jest dostarczanie codziennie odpowiedniej dawki. Dla dziewcząt, kobiet w ciąży i w okresie menopauzy oraz dla starszych mężczyzn dawka ta wynosi 1200 mg.Źródłem dobrego wapnia są głównie produkty mleczne: mleko, jogurty naturalne, sery, kefir, maślanka, które obowiązkowo powinny znaleźć się w diecie i być jadane przynajmniej raz dziennie. Poza nimi można znaleźć cenny składnik także w podrobach, tłustym rosole, sardynkach, tuńczyku oraz warzywach, czyli w fasoli, grochu, marchewce.

  • Witamina D

    Witamina D

    Za odpowiednią syntezę i wchłanianie wapnia do kości odpowiada witamina D, która również powinna być dostarczana do organizmu. Jest to nieco trudniejsze, ponieważ występuje ona w nielicznych produktach. Można ją dostarczać ciału poprzez jedzenie jogurtów naturalnych, ryb, olejów roślinnych albo poprzez jadanie tabletek zawierających witaminę D.Witamina wytwarza się również poprzez wystawianie ciała na działanie promieni słonecznych. Nie oznacza to jednak długotrwałego opalania, ale poświęcenie 30 minut dziennie na spacer.

  • Cenny cynk

    Poza wapniem oraz witaminą D do ochrony przed osteoporozą niezbędny jest cynk. Zazwyczaj ten składnik mineralny kojarzy się z poprawą funkcjonowania narządów intymnych, lecz potrafi on także oddalić ryzyko innych chorób. Cynk można znaleźć w każdym rodzaju orzechów, w migdałach, pestkach, np. dyni oraz skorupiakach i innych owocach morza, które powinny znaleźć się w diecie przynajmniej 2 razy w tygodniu.

  • Unikanie soli

    Unikanie soli

    Kolejną rzeczą, która ułatwia unikanie choroby, jest ograniczenie soli. W tym celu nie tylko należy zmniejszyć ilość soli dodawanej do potraw podczas gotowania, ale także uważać na kupne produkty. Z diety powinny zostać wyłączone konserwy oraz produkty gotowe, ponieważ do ich konserwacji używa się dużych ilości sodu. Jeśli całkowite odstawienie soli wydaje się niemożliwe, warto zastąpić zwykłą sól kuchenną solą morską.

  • Niekorzystna kofeina

    Niekorzystna kofeina

    Kawę lub herbatę pija każdy, niestety oba napoje zawierają kofeinę, chociaż w różnych ilościach. Wypłukuje ona wapń z organizmu, co może prowadzić do osłabienia kości. Najlepiej zamienić kawę i herbatę na popijanie wody i herbat ziołowych, co jednak jest bardzo trudne. W takiej sytuacji najlepiej zmniejszyć ilość wypijanej kawy bądź herbaty do 2 szklanek dziennie i dolewać do nich duże ilości mleka, aby osłabiło wpływ kofeiny na kości.