Zakumaj.pl

Jak poradzić sobie z wypaleniem zawodowym?

Jak poradzić sobie z wypaleniem zawodowym?

Długie dni i lata w tej samej pracy, brak czasu na coś innego, powolna utrata zainteresowania wykonywanymi obowiązkami, znudzenie, apatia, niechęć do wyjścia do pracy, to wszystko może być objawem wypalenia zawodowego. Nie jest ono rzadkością w dzisiejszych czasach, w których ciągle mówi się o tym, że trzeba pracować więcej lub jest to wymagane przez pracodawców i z czasem prowadzi do poważnych problemów w sferze emocjonalnej. W związku z tym zawczasu warto wiedzieć, co zrobić, kiedy pojawią się pierwsze symptomy wypalenia.

  • Odpowiedni sen

    Odpowiedni sen

    Sen jest podstawą zachowania dobrego zdrowia oraz równowagi psychicznej. Nie warto go zaniedbywać, ponieważ może przyczynić się do szybkiego zniechęcenia i pogłębienia wypalenia zawodowego. Po stresującym dniu, po długiej pracy położenie się na łóżka na 8 godzin stanowi najlepsze lekarstwo. Przynosi odprężenie, uporządkowanie myśli, odpoczynek. Im go mniej, tym większe jest rozdrażnienie. Gdy ma się problemy z zaśnięciem, można wypijać 30 minut przed snem ziołowe herbaty albo ciepłe mleko.

  • Zielone otoczenie

    Zielony od lat jest znany jako kolor relaksu. Żeby ukoić nerwy i nie dopuścić do wymknięcia się ich spod kontroli, warto otaczać się tym, co zielone. Niekoniecznie oznacza to przemalowanie pokoju na taką barwę, lecz dobrze jest postawić w nim rośliny albo zielone dodatki. Spowoduje to ukojenie nerwów, odprężenie. Jeżeli pogoda jest sprzyjająca, warto pójść na spacer do lasu, w którym nie tylko jest cicho, ale również zielono. Gdy wróci się ze spaceru, będzie się miało ochotę do działania i dobry humor.

  • Ćwiczenia fizyczne

    Ćwiczenia fizyczne

    Chociaż w czasie ciężkiego przemęczenia trudno myśleć o wykonywaniu ćwiczeń, to właśnie one potrafią pomóc w oddaleniu od siebie wypalenia zawodowego. Zmęczenie umysłowe wpływa na ciało, powoduje, że jest ono ociężałe. Jeżeli rozpocznie się regularne ćwiczenia, można będzie poczuć szybką ulgę. Nie muszą to być forsujące wyczyny sportowe. Wystarczy 30 minut ćwiczeń dziennie, szybki spacer, jazda na rowerze, pływanie, bieg. Dzięki temu nie tylko rozluźniają się nerwy, ale także wytwarza się większa liczba endorfin, odpowiedzialnych za dobre samopoczucie.

  • Przerwy w pracy

    Przerwy w pracy

    Nic się nie stanie, jeżeli wykorzysta się zaległy urlop i wyjedzie na wycieczkę. Może to tylko pomóc, ponieważ wypoczęty organizm jest gotowy do lepszej pracy. Krótkie, 10 – 15-minutowe przerwy warto wykonywać również w miejscu pracy, w przeciwnym razie szybko pojawi się przemęczenie i mała efektywność.Nie oznacza to wychodzenia poza miejsce wykonywania obowiązków, ale zajęcie się czymś innym przez chwilę – wstanie, spojrzenie w okno, wykonanie kilku skłonów, umycie kubka – wszystko, co nie jest pracą.

  • Rozwój w pracy

    Rozwój w pracy

    Poza przemęczeniem, wypaleniu zawodowemu towarzyszy poczucie, że wykonywane obowiązki są zupełnie bezcelowe. Niczego nie uczą i nikomu się nie przydają. Żeby temu zapobiec, trzeba zadbać o swój wewnętrzny rozwój. Jeżeli jest to niemożliwe w pracy, można zapisać się na kurs albo wykonywać go w Internecie, aby mieć świadomość, że umysł ciągle pracuje i działa.