Zakumaj.pl

Jak przezwyciężyć lenistwo?

5.0 (razem głosów: 1)
Jak przezwyciężyć lenistwo?

Lenistwo to poważna wada. Prowadzi do zaniedbywania swoich obowiązków, odkładania spraw na później, marnotrawstwa czasu. Warto popracować nad tym, żeby pokonać lenistwo. Jak to zrobić, dowiesz się z tego artykułu.

  • Skonsultuj się z lekarzem

    Apatia i niechęć do działania, które chętnie nazywamy lenistwem, mogą być oznaką poważnej choroby. Jeśli towarzyszą im spadek nastroju, trudności z koncentracją, kłopoty z pamięcią, zawroty czy bóle głowy i inne objawy, koniecznie skonsultuj się z lekarzem. Może to być depresja, anemia, cukrzyca, zespół przewlekłego zmęczenia i wiele innych chorób. Specjalista zleci ci konieczne badania i postawi diagnozę.

  • Zmień styl życia

    Zmień styl życia

    W pełni zdrowy człowiek, który prowadzi niewłaściwy tryb życia, stanie się apatyczny i zmęczony. Czy dostatecznie dotleniasz swój organizm? Należy spać w dobrze przewietrzonym pomieszczeniu, codziennie udawać się na spacer, raz w tygodniu chociaż na kilka godzin udać się za miasto. Kolejna sprawa to codzienna porcja ruchu. Poranna gimnastyka, jogging czy pływanie dodadzą ci energii. Dbaj również o nawodnienie swojego organizmu i o odpowiednią dietę, bogatą w magnez i witaminy z grupy B. Zamiast fastfoodów i kawy wybierz razowe pieczywo, zieloną herbatę i sałatkę.

  • Znajdź motywację

    Bardzo często odkładamy coś, co mamy zrobić, na później, ponieważ jest wyjątkowo nieciekawe albo bardzo trudne. Inny problem to niemożność zabrania się do pracy w ogóle. Szukamy sobie wtedy zajęć zastępczych, rozmawiamy przez telefon, sprzątamy w pokoju, korzystamy z komputera. Jeśli często tak postępujesz, powinieneś popracować nad motywacją. Tak naprawdę nielubiane, nużące czynności nie zajmują aż tyle czasu. Warto „odrobić pańszczyznę” i mieć potem czas dla siebie, bez niepokoju i wyrzutów sumienia, że się czegoś nie zrobiło. Można obiecać sobie nagrodę za wykonanie danej pracy. Wtedy motywacja jest silniejsza. Dobrze także działa uświadomienie sobie, dlaczego coś trzeba zrobić, jaki jest tego sens. Jeśli uświadomisz sobie konkretne efekty danego działania, łatwiej będzie ci zabrać się do niego.

  • Nie obawiaj się trudności

    Bardzo często odkładamy cos uporczywie „na potem”, bo wydaje nam się bardzo trudne i obawiamy się porażki. Warto sobie uświadomić, że pokonanie trudności da nam wiele satysfakcji. Poza tym bardzo często wyobrażamy sobie problem z danym zadaniem nieco na wyrost. Aby sobie z tym poradzić, przeanalizuj zadanie i podziel je na szereg małych kroków. Zacznij działać. Jeśli dojdziesz do czegoś, czego naprawdę nie potrafisz, poproś kogoś o pomoc. Może się jednak okazać, że wcale nie będzie to potrzebne. Zadanie przedstawione w postaci szeregu małych kroków przestaje być tak złożone i przerażające. Można sobie z nim poradzić.

  • Unikaj uzależnień

    Unikaj uzależnień

    Czasem odkładamy naszą pracę na później, ponieważ wolimy robić coś bardziej atrakcyjnego. Komputer, książka, zakupy, gra w piłkę, rozmowy przez telefon wypełniają czas przeznaczony na pracę. Tu sprawa jest trudniejsza – trzeba silnej woli, aby oderwać się od tych przyjemności i zabrać za obowiązki. Jeśli nie potrafisz odłożyć książki czy odejść od komputera, możesz być od nich uzależniony. A wtedy czeka cię trudna praca nad sobą. Na pewno jednak warto ją podjąć i uwolnić się od złych nawyków.