Advertising
Zakumaj.pl

Jak się skutecznie porozumiewać bez pomocy słów?

Opiekun artykułu: katja
Jak się skutecznie porozumiewać bez pomocy słów?

Jak się skutecznie porozumiewać bez pomocy słów?

Komunikacja niewerbalna jest potężnym, ale i niebezpiecznym narzędziem przekazywania informacji. Jej siła polega na tym, że przekazuje znacznie więcej treści niż wypowiadane przez nas słowa. Choć trudno w to uwierzyć, to, co mówimy, to znikoma część informacji, które docierają do naszego rozmówcy. Natomiast na ogół nie używamy tego narzędzia świadomi, ponieważ taka jest jego specyfika. Nad większością elementów należących do komunikacji niewerbalnej – mimiką, barwą głosu, postawą ciała, gestami – nie mamy kontroli, jeśli się tego nie nauczymy. Można jednak opanować sztukę skutecznego porozumiewania się bez pomocy słów. Jak to zrobić, dowiesz się z tego artykułu.

Advertising
Advertising
  • Kontakt wzrokowy

    Kontakt wzrokowy

    Umiejętne nawiązanie kontaktu wzrokowego to podstawowa sprawa przy komunikacji niewerbalnej. Rozmówcy należy przez większość rozmowy patrzeć w oczy; jeśli nasz wzrok jest rozbiegany i gdzieś umyka, to sygnalizujemy niechęć do rozmowy albo mijanie się z prawdą. Trzeba jednak uważać, by nie wpatrywać się w drugą osobę zbyt natrętnie, to może wzbudzić do nas niechęć.

  • Dystans

    Dystans

    Każda społeczność określa sposób zachowania się człowieka w przestrzeni, określany jako dystans personalny. Jest to nasze dziedzictwo biologiczne, ale zmodyfikowane przez kulturę. Rozmawiając z osobami obcymi powinniśmy znajdować się dalej od nich niż podczas poufnej rozmowy z przyjacielem. Przekraczanie dystansu osobistego jest bardzo źle odbierane, dlatego warto wiedzieć, jakie są tu zasady. Podczas oficjalnej rozmowy nie powinno się przekraczać odległości jednego metra; bliżej mogą się znaleźć znajomi i przyjaciele. Dystans półmetrowy jest zarezerwowany dla kontaktów z najbliższymi członkami rodziny i partnerami w związku.

  • Dotyk

    Dotyk

    Dotyk (od podania ręki do głaskania po głowie czy poklepywania po ramieniu) to bardzo ważny element komunikacji niewerbalnej. Dotyk trzeba starannie dopasować do sytuacji, w której się znajdujemy – zbyt poufały jest co najmniej dużym nietaktem, ale właściwie zastosowany pomaga nawiązać dobre relacje.

  • Postawa ciała

    Postawa ciała

    Postawa ciała, czyli to, jak stoimy czy siedzimy i jaki jest przy tym układ naszych rąk i nóg, mówi o nas bardzo wiele. Konkretne układy opisują podręczniki mowy ciała. Z pewnością należy zwrócić uwagę na krzyżowanie rąk i nóg, gdyż są to sygnały niepewności, niechęci do podtrzymywania kontaktu, zdystansowania.

  • Mimika

    Mimika

    Oczy, brwi, usta mówią o nas bardzo wiele. Nasza twarz jest otwartą książką, którą trzeba jedynie umieć odczytać. Na ogół emocje wyrażamy bezwiednie i odruchowo. Tak samo odczytujemy wyraz twarzy innej osoby. Często udaje nam się uchwycić prawdę, na przykład nieszczery, fałszywy uśmiech wcale nam się nie podoba. Nad mimiką można spróbować zapanować, ale mimowolne drgnienie twarzy potrafi nas zdradzić. Są osoby, które umieją się doskonale kontrolować, mówi się o nich, że mają „pokerową twarz”.

  • Gestykulacja

    Gestykulacja

    Gestykulacja jest bardzo ważnym elementem komunikacji niewerbalnej. Ruchy dłoni i rąk, czyli gesty, mogą na przykład zastępować pojęcia, podkreślać wagę wypowiedzi, wskazywać i opisywać coś, przerywać rozmówcy, wyrażać zakłopotanie czy zniecierpliwienie.

  • Wygląd

    Wygląd

    Wygląd zewnętrzny (a także zapach) ma bardzo duże znaczenie dla komunikacji. Osoba w niechlujnej odzieży, brudna, rozsiewająca niezbyt ładny zapach zostanie z pewnością oceniona negatywnie, w przeciwieństwie do kogoś ubranego starannie, schludnego, używającego eleganckich kosmetyków. Wygląd stanowi o nas i jest istotnym komunikatem.

Popularne tagi
  • sprzedaż
  • relacje w firmie
  • porozumiewanie się
  • kompromis
  • human relations
  • impreza integracyjna
  • feedback
  • jak zapobiegać konfliktom
  • komunikacja międzyludzka
  • kary majątkowe
  • tabu językowe
  • relacje międzyludzkie
  • jak rozwiązywać konflikty
  • konflikt
  • empatia
Advertising
Advertising
Advertising
Advertising