Zakumaj.pl

Jak pracować w zespole?

Jak pracować w zespole?

Umiejętność pracy w zespole jest niezwykle ważna, szczególnie wtedy, gdy od tego zależą wyniki firmy. Niestety, nie uczy się tego zbytnio w szkole i jest to umiejętność, którą musimy posiąść sami. A jest to co walczyć, bowiem model pracy w ostatnim czasie ewoluuje i zauważalną tendencją jest stawianie na projekty grupowe. O czym należy pamiętać, aby współpraca w grupie przebiegała bez zakłóceń?

  • Komunikacja

    Komunikacja

    W pracy grupowej nie ma miejsca na żadne niedopowiedzenia lub nieścisłości. Rodzą one bowiem wiele nerwowych sytuacji i doprowadzają do kłótni. Naucz się formułować swoją opinię w taki sposób, aby była dla każdego zrozumiała i nie zostawiała pola do błędnej interpretacji. Wszelkie podteksty i próba owijania w bawełnę są niedopuszczalne. Również proponując lepsze rozwiązanie, staraj się dokładnie wyjaśnić, o co ci chodzi, aby wszyscy wiedzieli, o czym mówisz. Wyobraźnia bywa bardzo zawodna, więc opisz każdy najdrobniejszy szczegół.

  • Szacunek

    Nie ma mowy o owocnej współpracy, jeśli muszą pracować ze sobą osoby, które się wzajemnie nie szanują. W takim przypadku lepiej by było, gdyby prowadzili dwa osobne projekty. Decyduj się na współpracę tylko z tymi osobami, co do których masz zaufanie oraz pewność, iż jesteście w stanie się dogadać. Jeżeli jednak zostałeś przymuszony do współpracy z osobą, za którą nie przepadasz, konieczne będzie wspólne ustalenie warunków. Nawet z wrogiem można nawiązać nić porozumienia opartą na wzajemnym szacunku do swojej pracy.

  • Dążcie do wspólnego celu

    Dążcie do wspólnego celu

    Każdy z was powinien dokładnie wiedzieć, do czego wspólnie zmierzacie. Nie może mieć miejsca sytuacja, gdy pracujecie nad czymś, o czym nie macie dokładnie pojęcia. Jeśli jest to sprawa tajna, konieczne będzie dokładne wytłumaczenie mniejszego celu, który jest częścią składową czegoś większego. Tylko w ten sposób nie będziecie ślepo brnąć donikąd. Ma to znaczenie również z tego względu, że wiedząc, dokąd zmierzacie, łatwiej będzie wprowadzać korekty i zmiany pierwotnego planu.

  • Podzielcie role

    Aby współpraca była efektywna i sprawna, każdy z was powinien wiedzieć, jakie jest jego zadanie. Zamiast rzucać się do chaotycznej pracy, rozdzielcie między sobą obowiązki. Dzięki temu nie będziecie się dublować ani motać między sobą w obowiązkach. Łatwiej będzie też znaleźć winnego ewentualnego niepowodzenia. Takie rozwiązanie znacznie lepiej motywuje do pracy, gdyż każda osoba wie, że nikt za nią nie wykona jej części zadania i w razie niepowodzenia odpowiedzialność będzie spoczywać właśnie na niej.

  • Rozważcie każdy pomysł

    Zachowanie odpowiedniej hierarchii w grupie jest oczywiście ważne, lecz każdy ze współpracowników powinien móc swobodnie zgłaszać swoje zastrzeżenia i pomysły. Czasem najmniej doświadczony pracownik może wpaść na najgenialniejsze rozwiązanie.