Zakumaj.pl

Jakie prawa ma pasażer w czasie podróży samolotem?

Nawet długo planowana podróż samolotem może nie pójść zgodnie z planem. Warunki pogodowe, awarie samolotu, to rzeczy, których nie da się przewidzieć. Jednak pasażer nie jest w takiej sytuacji całkowicie bezradny, ponieważ i w nagłych przypadkach, i w podstawowych sprawach posiada swoje prawa, o których egzekwowanie zawsze może się ubiegać.

Jakie prawa ma pasażer w czasie podróży samolotem?
  • Ceny biletów

    Ceny biletów

    Już w momencie zakupu biletów, niezależnie w jaki sposób, pasażer ma prawo otrzymać je w podanej wcześniej cenie. Wszelkie próby zawyżenia albo zawyżenie ceny spowodowane krajem pochodzenia lub miejscem zakupu są nielegalne. W przypadku kupowania biletów przez Internet, co jest najłatwiejszym sposobem, linie lotnicze zobowiązane są do podania całkowitej ceny biletów łącznie z wszelkimi dodatkowymi opłatami. Pasażer ma prawo do pełnej wiedzy o cenie biletu i opłatach, które wchodzą w jej skład. Poza dokładnie podaną ceną biletu muszą być wyszczególnione opłaty za taryfę lotniczą, podatki i dodatkowe elementy wchodzące w skład ceny. Opłaty dodatkowe powinny być wyszczególnione osobno, ale czytelnie i w sposób łatwy do znalezienia, aby pasażer nie został wprowadzony w błąd.

  • Odszkodowanie

    Odszkodowanie

    Każdy pasażer samolotu ma prawo do odszkodowania, jeżeli zajdzie jedna z sytuacji, które uprawniają go do zgłoszenia się po nie. Pierwsza sytuacja, w której można żądać odszkodowania pojawia się w momencie, kiedy pasażerowi odmówiono możliwości wejścia na pokład. Druga, gdy lot jest opóźniony o minimum 5 godzin lub odwołany. Trzecia, gdy lot dotarł do portu docelowego z opóźnieniem minimum 3 godzin. Linie lotnicze są zobowiązane do zapewnienia dalszej podróży, gdy lot został odwołany albo do zwrotu pieniędzy za bilety. W przypadku przyjęcia takiego rozwiązania, linie lotnicze nie będą już zmuszone do pomocy uznając rekompensatę finansową za wywiązanie się ze swoich obowiązków. Ubieganie się o odszkodowanie nie przysługuje jedynie w momencie, gdy lot jest odwołany z powodu warunków pogodowych, na które z oczywistych względów linie lotnicze nie mają wpływu.

  • Nocleg i wyżywienie

    Nocleg i wyżywienie

    W przypadku znacznego opóźnienia lotu i braku możliwości zorganizowania zastępczej podróży pasażer samolotu ma prawo oczekiwać od linii lotniczych zapewnienia mu miejsca na nocleg, wyżywienia oraz możliwości komunikacji, czyli bezpłatnego telefonu. Zapewnienie poszczególnych rzeczy zależne jest od stopnia opóźnienia lub awarii, jakiej uległ samolot, uniemożliwiając rozpoczęcie podróży i tym samym czasu, jak pasażerowie zmuszeni są przebywać na lotnisku.

  • Zagubiony bagaż

    Zagubiony bagaż

    Najwięcej niepokoju budzi w pasażerach sprawa bagażu i jego ewentualnego zaginięcia w trasie. Jednak i w tej sprawie można być spokojnym, ponieważ jeżeli zaginie, można starać się o odszkodowanie z tytułu poniesionej straty. Trzeba zgłosić to zaraz po zorientowaniu się, że bagaż nie został dostarczony na miejsce przeznaczenia. Zazwyczaj wiąże się to z wypełnieniem wniosku o odszkodowanie, w którym należy ocenić wartość znajdujących się w bagażu rzeczy. Na podstawie tej wyceny otrzyma się rekompensatę. Skargę związaną z zagubieniem walizki można złożyć do 7 dni od czasu lotu.

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie dodał komentarza. Możesz być pierwszy!

Dodaj komentarz