Zakumaj.pl

Porady dietetyczne dla matki karmiącej piersią

Porady dietetyczne dla matki karmiącej piersią

Mama zawsze dla dziecka będzie wyjątkową postacią w życiu. To jasne, że od maleńkości przywiązujemy się także do innych osób, taty, dziadków, cioć, wujków oraz kuzynostwa, ale to zawsze właśnie z matką wiąże nas niezwykła nić. Nić ta zawiązuje się już w chwili poczęcia maleństwa i staje się coraz bardziej silna w czasie tego, jak płód rozwija się, rośnie. To mama nosi maleństwo w swoim ciele, potem przechodzi przez trud rodzenia i opiekuje się nowo narodzonym lub nowo narodzoną, od kiedy tylko pojawi się na świecie. Ta niesamowita więź wyraża się również w akcie karmienia piersią. To kolejna czynność, która zbliża, nie tylko cieleśnie, matkę oraz dziecko. Jest to także odpowiedzialność, gdyż to, co zje karmiąca mama, ma wpływ na to, jaki posiłek zje maluch oraz jak będzie się po nim czuł. Poznaj dietetyczne ABC dla matki karmiącej piersią.

  • Stanowczo unikaj używek

    Z cała pewnością możesz zapomnieć o wszystkich używkach. Powinnaś je wykluczyć ze swojej diety, ale nie tylko tej codziennej – nie możesz w ogóle ich spożywać. Na czas karmienia dziecka piersią zapomnij więc o papierosach, alkoholu, a także kawie. Nie są to produkty wskazane.

  • Nie przechodź na diety odchudzające

    Kiedy karmisz piersią, nie powinnaś eksperymentować ze swoim żywieniem. Powinno być ono jak najbardziej zrównoważone oraz zdrowe. To naturalne, iż po ciąży chciałabyś jak najszybciej zgubić kilogramy. Jednak przechodzenie na specjalistyczne diety zabraniające spożywania na przykład węglowodanów czy ograniczające jadłospis do kilku, a nawet jednego produktu, nie są najlepszym pomysłem wówczas, gdy karmi się maleństwo.

  • Unikaj alergenów

    Nie powinnaś spożywać również tych pokarmów, które bardzo często wywołują alergię. Z tego też powodu powinnaś zapomnieć o miodzie, orzechach, selerze, soi, czekoladzie oraz kakao.

  • Stopniowo wprowadzaj nowe produkty

    Stopniowo wprowadzaj nowe produkty

    Rzecz jasna, restrykcyjna dieta nie musi trwać przez cały czas twojego karmienia piersią. Wręcz przeciwnie, powinnaś co jakiś czas wprowadzać nowe produkty, na przykład po miesiącu czy dwóch od urodzenia maleństwa. Dzięki temu przyzwyczaisz je do nowych pokarmów oraz będziesz miała szansę obserwować reakcję dziecka. Pamiętaj tylko, żeby każdy z pokarmów wprowadzać pojedynczo i po około trzech godzinach nakarmić dziecko. Jeśli w trakcie najbliższych dni nie zauważysz niepokojących objawów u maluszka, to znaczy, że dany produkt przyjął się i mu nie szkodzi.

  • Co możesz jeść?

    Co możesz jeść?

    Dużo już powiedziano na temat tego, czego należy unikać, więc teraz słów kilka o tym, co możesz jeść. Z pewnością będzie to nietłuste, drobiowe mięso, które ugotujesz lub upieczesz, twaróg półtłusty i jogurty, jabłka, banany, biszkopty, białe pieczywo (a po kilku tygodniach także ciemne), gotowane ryby (nie te smażone i wędzone), oliwa z oliwek, marchewka.

Wskazówki:

Pamiętaj, że dieta matki karmiącej piersią nie powinna być ciężkostrawna ani też ostra. Musisz pamiętać, że to, co zjadasz, ma wpływ na jakość, ale także ilość pokarmu i przede wszystkim na to, jak będzie czuł się twój maluszek.