Advertising
Zakumaj.pl

Dekalog dobrego mówcy

Opiekun artykułu: wikusiama
Dekalog dobrego mówcy

Dekalog dobrego mówcy

Nie każdy co prawda urodził się mówcą, ale przy pewnym zaangażowaniu każdy może opanować co najmniej podstawy sztuki przemawiania. Dzięki znajomości podstawowych zasad oraz praktyce będzie szło nam coraz lepiej i przekonamy się, że i my potrafimy skutecznie przemawiać. Jak to zrealizować, dowiesz się z tego artykułu.

Advertising
Advertising
  • Zacznij od koncepcji

    Przemówienie powinno być dobrze przygotowane. Trzeba przemyśleć jego treść i starannie ją skomponować. Wystąpienie powinno być logiczne, ale także budzić zainteresowanie słuchaczy dzięki umiejętnie wprowadzanemu napięciu. Unikać należy mówienia w sposób suchy i bezbarwny. Oryginalny, nietypowy wstęp może zachęcić audytorium do słuchania, a ciekawe zakończenie pozostanie w pamięci.

  • Używaj starannego języka

    Dobry mówca nie popełnia błędów gramatycznych, umiejętnie dobiera słownictwo i dba o styl. Leksyka nie może być zbyt uboga, nie należy także ciągle posługiwać się zdaniami o takiej samej konstrukcji. Styl nie może być zbyt patetyczny, ale nie powinno się przesadzać z wtrętami potocznymi. Należy unikać częstego używania trudnych, abstrakcyjnych wyrazów. Wyrazy nacechowane emocjonalnie ożywiają przemówienie, ale nie powinno ich być zbyt wiele. Niedopuszczalne są wulgaryzmy.

  • Zadbaj o wymowę

    Wymowa powinna być staranna, należy unikać rażących błędów wymowy oraz wpływów gwarowych. Trzeba mówić powoli oraz niskim głosem. Należy unikać wtrętów typu „eee”, „yyy”. Koniecznie trzeba zapanować nad oddechem, nie powinien on być słyszalny.

  • Zaprezentuj się dobrze

    Zaprezentuj się dobrze

    Ważny jest także ubiór mówcy. Powinno się przestrzegać zasad przyjętych dla stroju oficjalnego. Unikać należy wszelkiej ekstrawagancji, ubierania się w sposób pretensjonalny albo zbyt niedbały. Ubiór musi być schludny.

  • Przemawiaj dynamicznie

    Przemawiaj dynamicznie

    Odczytywanie przemówienia z kartki to przepis na klęskę. Tekst nie może być podany w sposób monotonny. Głos trzeba modulować, wykorzystując jego barwę, głośność, wysokość oraz tempo mówienia. Należy pamiętać o pauzach. Wykorzystując te środki, podkreśla się ważne treści w przemówieniu oraz jego strukturę. Mówca powinien mówić w sposób niewymuszony, swobodny, chociaż jednocześnie staranny.

  • Nie nadużywaj gestów

    Nie nadużywaj gestów

    Mówca machający rękami jak cepem to koszmar. Gesty podkreślają treść wypowiedzi, ale powinny być powściągliwe i stosowane z umiarem.

  • Dostosuj się do słuchaczy

    Mówca nie znajduje się w próżni. Przemawia do ludzi i powinien nawiązać z nimi łączność, odpowiednio reagując na sygnały znudzenia albo aprobaty. Można zwracać się do słuchaczy bezpośrednio, wtedy narodzi się więź między nimi i mówcą. Jeśli nie nadążają za tokiem wypowiedzi, powinno się zwolnić i powtórzyć ostatni punkt. Podczas przemówienia warto sygnalizować, o czym w danej chwili jest mowa i rekapitulować już omówione zagadnienia.

  • Utrzymuj kontakt wzrokowy

    Utrzymuj kontakt wzrokowy

    Aby mieć dobrą łączność ze swoim audytorium, trzeba utrzymywać ze słuchaczami kontakt wzrokowy. Nie można ciągle wpatrywać się w jedną osobę, trzeba zadbać o to, by wszyscy mieli poczucie, że mówi się właśnie do nich.

  • Wykorzystuj żarty

    Wykorzystuj żarty

    Żart opowiedziany w odpowiednim momencie ożywia atmosferę, czyni ją bardziej swobodną i pomaga słuchaczom skupić uwagę. Nie może to jednak być dowcip wulgarny albo zawierający kontrowersyjne treści, bo to mogłoby oburzyć słuchaczy. Żart to także świetny sposób na opanowanie sytuacji, gdy został popełniony błąd i słuchacze mają tego świadomość.

  • Wierz w to, co mówisz

    Mówić trzeba z przekonaniem i angażować się w to, co się przekazuje. Aby było to możliwe, mówca powinien wierzyć w to, o czym mówi.

Popularne tagi
  • poczucie humoru
  • sala konferencyjna
  • sklep internetowy
  • kampania reklamowa
  • barwa głosu
  • mówca
  • e-book
  • konsument
  • znajomy
  • konferencja naukowa
  • gesty
  • pozycjonowanie strony
  • target
  • artykulacja
  • program na żywo
Advertising
Advertising
Advertising
Advertising