Zakumaj.pl

Jaka temperatura kąpieli jest odpowiednia?

Jaka temperatura kąpieli jest odpowiednia?

Kąpiel kąpieli nierówna. Ważny jest czas, jaki spędzamy w wannie, temperatura wody, a także dodatki do kąpieli (olejki zapachowe czy sól kąpielowa). W zależności od tego, jak przygotujemy sobie kąpiel, jej efekt może być całkiem inny – od pobudzenia po relaks. Warto także pamiętać, że kąpiel zbyt ciepła lub zbyt zimna może nie być dla nas wskazana ze względu na stan naszego zdrowia. Chłodna kąpiel przyjemnie odświeży nas w gorące letnie dni, ale zimą, jesienią czy chłodną wiosną kąpiel raczej powinna być ciepła. Jak odpowiednio dobrać temperaturę kąpieli, dowiesz się z tego artykułu.

  • Kąpiel zimna

    Kąpiel zimna

    Chcesz się zahartować i wzmocnić? Zażywaj zimnych kąpieli. Dzięki kąpieli w wodzie o temperaturze do 25 stopni Celsjusza poprawia się krążenie krwi i przyspiesza przemiana materii. Zimna kąpiel powinna być krótka, od niecałej minuty do kilku minut. Nie można zbyt długo przebywać w zimnej wodzie, nie jest to wskazane zwłaszcza dla osób starszych oraz dzieci. Tolerancja na zimno jest różna u poszczególnych osób i zależy od zdolności adaptacyjnych organizmu, a także treningu.

  • Kąpiel chłodna

    Kąpiel w wodzie o temperaturze 26 – 27 stopni Celsjusza, którą przygotujemy sobie rano, obudzi nas bez kawy i zapewni nam energię na cały dzień, a wzięta wieczorem – da nam siłę na imprezę trwającą nawet do rana. Kąpiel w chłodnej wodzie powinna być krótka.

  • Kąpiel letnia

    Optymalna temperatura kąpieli to 28 – 35 stopni. Taka kąpiel relaksuje, likwiduje napięcia i doskonale przygotowuje do snu. Powinna trwać nie dłużej niż pół godziny.

  • Kąpiel ciepła

    Kąpiel ciepła

    Kąpiel w wodzie o temperaturze 36 – 38 stopni również działa odprężająco. Powinna trwać od 20 minut do pół godziny.

  • Kąpiel gorąca

    Temperatura wody przy kąpieli gorącej wynosi od 39 do 40 stopni Celsjusza. Nie powinna być wyższa niż 40 stopni, gdyż nie jest to korzystne dla zdrowia, a poza tym może powodować senność i poczucie osłabienia. Taka kąpiel nie może być długa, powinna trwać do 10 minut. Gorąca kąpiel, odpowiednio stosowana, jest bardzo korzystna. Powoduje otwarcie porów skóry, zwiększa wydzielanie potu i ułatwia oczyszczenie ciała z toksyn. Poprawia ukrwienie skóry i wpływa korzystnie na mięśnie i stawy, dlatego jest zalecana po wysiłku fizycznym. Wzmacnia odporność i odpręża. Gorąca kąpiel ma podobne działanie jak masaż.

  • Kto powinien unikać gorących kąpieli?

    Gorące kąpiele nie są wskazane dla osób, które mają problemy z krążeniem, żylaki albo pękające naczynka. Nie mogą brać gorących kąpieli kobiety w ciąży. Gorące kąpiele nie są także wskazane podczas menstruacji.