Zakumaj.pl

Jak prawidłowo ustawić fotel w samochodzie?

Jak prawidłowo ustawić fotel w samochodzie?

Prawidłowego ustawienia fotela nauczony jest każdy kierowca. Mówią o tym niejednokrotnie instruktorzy nauki jazdy podczas kursu. Niby prosta czynność, a mimo tego większość kierowców robi to źle. Zarówno mężczyźni, jak i kobiety, jednak ze zgoła innych powodów. Mężczyźni kierują się pozorną wygodą, kobiety chęcią obserwacji przedniej maski. Obie postawy są złe. A przecież celem nadrzędnym jest sprawna kontrola pojazdu oraz bezpieczeństwo i o tym należałoby pamiętać w pierwszej kolejności, tym bardziej, że pozornie logiczne wytłumaczenia mogą okazać się złudne, jak np. to, że pozycja półleżąca zapewni nam wygodę. Jak zatem prawidłowo ustawić fotel?

  • Odległość od kierownicy

    Mężczyźni ustalają ją za daleką, kobiety zbyt bliską. Obie postawy skutkują tym, że sprawne kręcenie kołem kierownicy oraz obsługa pedałów sprawią takim osobom duży problem. Zbyt oddalony fotel będzie wymuszał odrywanie pleców od oparcia albo niewłaściwe kręcenie kołem kierownicy. Zbyt bliskie sprawi, że będziemy mieli ograniczone ruchy i pojawi się słynne „dojenie krowy”. Fotel powinien ustawiony tak, by swobodnie móc wcisnąć sprzęgło i po pełnym wciśnięciu powinniśmy mieć lekko zgięte kolano. Jeśli będzie wyprostowane, to w razie nawet niewielkiej stłuczki możemy je poważnie uszkodzić.

  • Pochył siedziska

    Pochył siedziska

    Często zdarza się kierowcom bagatelizować ten parametr. Nie wystarczy odsunąć fotel, by było nam wygodnie. Nasze uda powinny być przez ten fotel podparte, bo w innym przypadku bardzo szybko zaczniemy odczuwać dyskomfort. Nasze mięśnie będą musiał być cały czas napięte, co po ukończonej trasie z pewnością odczujemy.

  • Oparcie fotela

    Największy grzech kierowców, szczególnie młodocianych i płci męskiej. Pozycja półleżąca. Wspominałem o niej we wstępie i o tym, jak pozorną wygodę daje. Leżenie kojarzy nam się z odpoczynkiem, jednak w przypadku prowadzenia auta będzie zupełnie na odwrót. Jadąc z takim ustawieniem, bardzo szybko się zmęczymy. Będziemy musieli co rusz podciągać się do przodu, by spojrzeć przez boczne szyby albo skręcić mocniej kierownicą. Optymalny kąt pochylenia fotela to 100 – 110 stopni. Powinniśmy być w miarę wyprostowani, nasze barki niech znajdują się delikatnie za linią bioder,. Ważne, by ciężar nie spoczywał na naprężonych mięśniach brzucha i grzbietu, tylko na siedzisku. Jeśli nie posiadasz regulacji kierownicy, musisz za pomocą oparcia ustawić również odpowiednią odległość ramion. Połóż nadgarstki na szczycie kierownicy na lekko zgiętych łokciach. Jeśli robisz to swobodnie, bez odrywania łopatek od oparcia, oznacza to, że zrobiłeś to prawidłowo.

  • Wysokość siedziska

    Wysokość siedziska

    Tutaj liczy się jak najlepsza widoczność i komfort. Jeśli nie masz regulacji kierownicy, podnieś fotel na tyle, by pozostawić sobie miejsce na nogi. Nie chcesz przecież obijać nimi o kierownicę. Nie siedź też zbyt wysoko, bowiem będzie ci ciężko obserwować sygnalizację świetlną.

  • Zagłówek

    Bardzo ważna rzecz, o której zapominamy. Ustaw zagłówek na wysokości środka głowy. Głowa musi mieć podparcie, gdyż w innym razie w czasie wypadku możesz uszkodzić sobie kręgi szyjne.