Zakumaj.pl

Jak się łatwiej koncentrować?

Jak się łatwiej koncentrować?

Koncentracja to stan skupionej uwagi. Wydaje nam się, że możemy bez trudu go osiągnąć i utrzymać w czasie wykonywania jakiejś czynności, ale to nieprawda. Rozpraszamy się błyskawicznie i czasami nie potrafimy skupić się z powrotem. Brak koncentracji na wykonywanym zadaniu prowadzi do niepowodzeń, a czasem może być niebezpieczny. Jeśli coś nas rozproszy w czasie czytania powieści, nic wielkiego się nie stanie. Ale zdekoncentrowany kierowca na autostradzie to ogromne zagrożenie. Co zrobić, żeby się łatwiej koncentrować, dowiesz się z tego artykułu.

  • Co ma wpływ na naszą koncentrację?

    To, czy łatwo jest się nam skoncentrować, zależy od wielu rzeczy. Ogromne znaczenie ma nasza ogólna kondycja i styl życia. Ważne jest również to, jak potrafimy zorganizować sobie pracę i na ile jesteśmy zmotywowani do wykonania danego zadania. I na koniec – nad koncentracją trzeba zwyczajnie pracować. To jest pewna umiejętność i można ją wyćwiczyć. Trzeba tylko pracować systematycznie.

  • Dieta

    Można wzmocnić swoją koncentrację odpowiednią dietą. Oczywiście trzeba dbać o to, by odżywiać się zdrowo i unikać „śmieciowego jedzenia”. Zawarte w przetworzonej żywności barwniki, poprawiacze smaku i konserwanty zaburzają pamięć i koncentrację. W tym, co jesz, powinny znajdować się odpowiednie minerały (potas, magnez, wapń, żelazo i mangan) oraz witaminy z grupy B, witamina A, C, E i D. Trzeba jeść dużo warzyw i owoców, także suszonych, ryby, orzechy włoskie, nasiona słonecznika, produkty pełnoziarniste, nabiał. Koniecznie należy pić dużo niegazowanej wody.

  • Styl życia

    Chcesz być skoncentrowany i pracować wydajnie? Przede wszystkim wysypiaj się. Jeśli masz niedobory snu, bardzo trudno będzie ci skupić uwagę na dłużej niż chwilę. Organizm powinien też być dobrze dotleniony. Służy temu aktywność fizyczna, chociażby spacery, na przykład przed snem. Warto także pamiętać o relaksie. Stres nie służy koncentracji. Natomiast regularna medytacja ułatwia skupienie się i pracę umysłową. Pamiętaj również o przerwach w czasie pracy. Zmęczenie długotrwałym skupieniem uwagi spowoduje, że koncentracja będzie niemożliwa.

  • Nie rozpraszaj się

    Koncentracja polega na skupieniu się na określonym zadaniu. Dlatego nie rozpraszaj się i nie wykonuj kilku czynności naraz. Multitasking, czyli przetwarzanie informacji docierających jednocześnie z kilku różnych źródeł, jest dla koncentracji zabójczy, a na wykonywane zadania też ma kiepski wpływ. Jeżeli robisz coś ważnego, nie rozmawiaj przez komórkę, jednocześnie przeglądając swoją pocztę i logując się na Facebooku. W ten sposób nie oszczędzisz czasu – zmarnujesz go, bo powierzchownie przyswojone informacje nie będą przydatne.

  • Pracuj nad motywacją

    Trudno się skoncentrować na czymś, co nas nie obchodzi. Jeśli nie interesuje cię zadanie, na którym masz się skupić, są dwa wyjścia – albo zrezygnujesz z jego wykonania, bo przy braku koncentracji i tak nie będziesz efektywny, albo zmienisz stosunek do niego i wyrobisz w sobie pozytywną motywację. Jeśli chce się coś zrobić i zależy nam na tym, łatwiej się skoncentrować.

  • Ćwicz koncentrację

    Jest wiele ćwiczeń, które wzmacniają koncentrację. Trzeba je tylko wykonywać systematycznie i z pełnym zaangażowaniem. Bardzo dobrym ćwiczeniem jest liczenie w pamięci. Na przykład wymieniaj po kolei liczby od 100 do 1, ale co trzy, czyli liczysz tak: 100, 97, 94, 91 i tak dalej. Trudno przy tym nie skupić uwagi, choć to takie proste. Bardzo dobrze działa na koncentrację skupienie się na konkretnej rzeczy. Weź do ręki jakiś drobny przedmiot ze swojego otoczenia i przez pewien czas, na przykład 10 minut, koncentruj się tylko na nim. Nie pozwól, by przeszkodziły ci jakieś myśli „nie na temat”. Potem wyobraź sobie ten przedmiot i skupiaj się na tej wizualizacji. Takie ćwiczenia zapewnią ci kontrolę nad twoimi myślami. W podobny sposób działa medytacja.