Zakumaj.pl

Dobry sposób na bezbolesne krytykowanie

Dobry sposób na bezbolesne krytykowanie

Krytyka może mieć swoje plusy, pozwala poprawić i zauważyć błędy, jednak tylko wtedy, kiedy jest odpowiednio wyrażona. Przez braki umiejętności przekazywania uwag większości osób krytyka kojarzy się z czymś okropnym, budzącym niechęć i możliwość obrazy innych. Jednak jeżeli nauczysz się podstaw poprawnego krytykowania, możesz pomóc innym oraz sobie.

  • Krytyka na osobności

    Krytyka na osobności

    Krytyka nie powinna być przeprowadzana na forum publicznym. Nikomu nie jest miło, gdy podkreślane są jego błędy, a gdy jest to robione publicznie, może poczuć się upokorzony. Należy tego unikać i za każdym razem, gdy krytyka współpracownika, członka rodziny, przyjaciela jest uzasadniona, należy przeprowadzić ją na osobności. Zapobiegnie to zawstydzeniu drugiej osoby.

  • Atmosfera dla krytyki

    Atmosfera dla krytyki

    Tak samo, jak niewskazane jest krytykowanie przy innych, tak niewskazane jest po prostu rozpoczęcie krytyki po zostaniu sam na sam. Będzie to odebrane jako atak i jeśli uwagi do przekazania miały być budujące – nie będą. Trzeba zadbać o to, żeby atmosfera podczas wypowiadania krytycznych uwag była neutralna, w miarę przyjacielska, a nie pełna grozy oraz agresji.

  • Krytyka czynu

    Podczas krytykowania nie należy pod żadnym pozorem krytykować osoby, należy unikać słów „bo ty jesteś taki i taki” oraz bardzo spersonalizowanych. Krytykuje się czyn albo czyjeś zachowanie, jednak nie osobę samą w sobie. Ma to na celu zmobilizowanie danej osoby do przemyślenia swoich uczynków bądź zachowania, a nie pogrążenie jej w przekonaniu, że jest do niczego jako człowiek. Dodatkowo warto pamiętać, że za dane zachowanie lub uczynek, można krytykować raz, a nie wielokrotnie.

  • Ton krytyki

    Ton krytyki

    Bardzo ważne jest to, w jaki sposób wypowiada się krytyczne uwagi. Jeśli są wypowiadane nieprzyjemnym tonem, agresywnym, mówiącym, że uważa się rozmówcę za osobę głupią lub gorszą, żadna z uwag nie odniesie skutku, pojawi się tylko nieprzyjemne wrażenie. Najlepiej mówić spokojnie, bez podnoszenia głosu – krzyki to rzecz, której podczas konstruktywnej krytyki w ogóle nie powinno być – chociaż stanowczo.

  • Szacunek i dobre słowo

    Szacunek i dobre słowo

    Krytyka zostanie lepiej odebrana, jeżeli zostanie zakończona dobrym, pełnym otuchy słowem. Ważne jest także pokazanie, że rozumie się drugą osobę i choć postąpiła źle, nie zaważyło to na okazywanym jej szacunku. Osoba, która czuje, że popełniony błąd można naprawić, chętniej będzie starać się w przyszłości.