Zakumaj.pl

Basen dla ciężarnych – jak zadbać o bezpieczeństwo?

Basen dla ciężarnych – jak zadbać o bezpieczeństwo?

Kobiety w ciąży zachęcane są do aktywności fizycznej dostosowanej do ich wyjątkowego stanu. Dzięki temu lepiej się czują, mają więcej energii, nie tyją nadmiernie, a mięśnie i stawy lepiej sobie radzą podczas porodu. Poza tym aktywność fizyczna skutecznie rozluźnia, co w ciąży jest niezwykle istotne. Choć to piękny czas, to również pełen niepokoju. Bardzo dobrze dla przyszłych mam sprawdzi się pływanie. Jednak ze względu na kontakt z wodą w publicznym basenie, trzeba zachować należyte zasady bezpieczeństwa.

  • Konsultacja z lekarzem

    Konsultacja z lekarzem

    Chęć pływania na basenie trzeba zgłosić lekarzowi, który oceni, czy nie będzie to zbyt ryzykowne ze względu na stan ciąży. Jeżeli nie ma przeciwwskazań, zazwyczaj od 15 tygodnia ciąży można rozpocząć wizyty na basenie. Wiele kobiet, jeżeli samopoczucie im na to pozwala, pływa do końca ciąży i szybko wraca do tej aktywności również po porodzie.

  • Czas pływania

    W zależności od indywidualnych predyspozycji pływanie powinno trwać 30 – 60 minut. Ze względu na duże działanie relaksacyjne, a jednocześnie dobry wpływ na mięśnie i coraz bardziej obciążany kręgosłup, pływanie powinno być największą częścią treningu. Początkowo może być łączone również z innymi sportami, jednak wraz z rozwojem dziecka i rośnięciem brzucha, dobrze jest postawić przede wszystkim na pływanie.

  • Odpowiedni strój

    Odpowiedni strój

    Wygoda to podstawa w odmiennym stanie, dlatego trzeba zaopatrzyć się w wygodny strój do pływania, który nie będzie uciskał. Można zakupić specjalny strój kąpielowy dla przyszłych mam, który nie będzie naciskał na żaden fragment ciała, zwłaszcza na brzuch, ale można również pozostać przy zwykłych strojach. Istnieje jednak ryzyko, że trzeba będzie zmieniać go na większy i luźniejszy, żeby poczuć się komfortowo oraz mieć pewność, że brzuszek nie jest przesadnie ściśnięty z żadnej strony.

  • Styl pływania

    Styl pływania

    Najlepszym stylem pływania jest styl klasyczny, który pozwala wzmocnić klatkę piersiową oraz plecy. Wymaga jednak zanurzania i wynurzania głowy, co bywa uciążliwe. Jeśli staje się to bardzo męczące, warto zaopatrzyć się w okulary do nurkowania. Gdy chce się odpocząć w wodzie, można również chwilę dryfować na plecach. W wodzie brzuch nie będzie obciążeniem, a taka pozycja pozwala na zrelaksowanie się.

  • Ćwiczenia w wodzie

    Ćwiczenia w wodzie

    Poza pływaniem warto wykonywać również ćwiczenia w basenie, np. w czasie przerw pomiędzy przemierzaniem kolejnej długości basenu. Mogą one ograniczyć się do wymachów nogami do przodu, do tyłu, wymachów rękami na boki albo chodzenia wokół basenu.