Advertising
Zakumaj.pl

Czym jest i na czym polega zimna hydroterapia?

Opiekun artykułu: agusian
Czym jest i na czym polega zimna hydroterapia?

Czym jest i na czym polega zimna hydroterapia?

Zdajesz sobie sprawę, że szklanka zimnej wody może pobudzić twój organizm lepiej od filiżanki kawy? Radzi sobie również w łagodzeniu uporczywych dolegliwości i w leczeniu chorób. Ponad 2 tysiące lat temu obywatel starożytnego Rzymu, Asklepiades z Prusy, zalecał swoim pacjentom zimne kąpiele oraz polewanie lodowatą wodą. Stąd też jego żartobliwy przydomek - „polewacz zimnej wody”. Również współcześni uczeni, Sebastian Kneipp i Vincenz Priessnitz, których zowie się ojcami współczesnej hydroterapii, uważali, że kontakt ciała ludzkiego z lodowatą wodą ma dla niego właściwości lecznicze. Zimna hydroterapia może odstraszać swoją nazwą, jednak nie polega ona na kąpielach w akwenach skutych lodem. Zgodnie z ustaleniami za wodę chłodną uznaje się taką, której temperatura mieści się w przedziale 30 – 33°C, zimna woda mieści się w przedziale poniżej 30°C. Woda bardzo zimna to taka, której temperatura waha się w granicach 10 – 15°C, czyli taka, jaką można znaleźć w górskim źródle.

Advertising
Advertising
Ostrzeżenia:

Pamiętaj, żeby brać zimne kąpiele bardzo ostrożnie. Zbyt długie przebywanie w zimnej wodzie może doprowadzić do obniżenia odporności organizmu.

  • Zalety zimnej wody

    Zalety zimnej wody

    Jeżeli odczuwasz zmęczenie, możesz zanurzyć się na 10 sekund w wodzie, której temperatura wynosi 24°C. Taka kąpiel natychmiastowo cię orzeźwi, dając przy tym zastrzyk energii na kolejną godzinę. Chłód pobudzi nerwową oś na linii przysadka mózgowa – nadnercza, dzięki czemu zrównoważy się poziom adrenaliny i noradrenaliny we krwi. Jak wszyscy dobrze wiemy, te dwa hormony są odpowiedzialne między innymi za aktywność organizmu. Taka sama kąpiel podziała uspokajająco na osobę, która jest zestresowana i nadpobudliwa. Co jeszcze może się stać pod wpływem zimna? Tarczyca wydzieli więcej hormonów, które wyregulują pracę jajników, przyspieszą metabolizm, dzięki czemu osoby, które chcą schudnąć, szybciej obniżą swoją wagę. Woda o temperaturze pomiędzy 12 – 14°C skutecznie złagodzi oparzenia słoneczne i związany z nimi dyskomfort. Jeżeli zajmują one większą powierzchnię skóry, warto zanurzyć się w wannie z wodą. Mniejsze poparzenia wystarczy polewać do czasu, aż ból całkowicie minie. Jakie zabiegi należą do typowych dla hydroterapii? Z pewnością kąpiele całego ciała i jego części, zawijania, okłady, polewania. Są stosowane w ostrych stanach chorobowych, np. ostrym zapaleniu stawów i żył i bólach tkanek miękkich, m.in. mięśni.

  • Idealna pora na zabieg

    Kiedy będziesz decydować się na zabieg hydroterapii, weź pod uwagę swoje dobowe rytmy termoregulacyjne. W godzinach od 3 nad ranem do 15 ma miejsce faza rozgrzania ciała, a między 15 a 3 faza ochładzania. Zabieg będzie najskuteczniejszy i najlepiej podziała, gdy przeprowadzi się go niezgodnie z biegiem zegara biologicznego, co oznacza, że najlepiej poddawać się hydroterapii przed godziną 15.

  • Przeciwwskazania

    Zimnego zabiegu nie należy wykonywać, gdy jesteś zziębnięci. Należy go przerwać w momencie, gdy na skórze pojawi się gęsia skórka. Osoby, które cierpią na choroby związane ze zwiększoną wrażliwością na temperaturę, np. schorzenia naczyń krwionośnych o podłożu miażdżycowym lub cukrzycowym, chorobę Burgera i Raynauda pod żadnym pozorem nie powinny korzystać z hydroterapii. W ich przypadku niekorzystne są zmiany temperatur zarówno na zimno, jak i ciepło.

  • Polewanie twarzy

    Polewanie twarzy

    Polewanie twarzy pomoże w momencie, gdy cierpisz na napięciowe bóle głowy i migreny. Wystarczy, że puścisz słaby strumień wody z prysznica – taki przypominający lanie wody z konewki – o temperaturze 18 – 20°C na prawą skroń. Poprowadź go w kierunku brody, a następnie do lewej skroni. Czoło polewaj parę razy, kierując wodę wzdłuż od lewej do prawej i z powrotem.

  • Pół-kąpiel w wannie

    Pół-kąpiel w wannie

    Taki zabieg złagodzi dolegliwości serca o podłożu nerwicowym oraz zahartuje organizm. Najlepiej wykonywać go ok. 1,5 godziny po spożytym posiłku. Powinien trwać zaledwie 15 sekund. Wannę napełnij do połowy wodą o temperaturze, która mieści się w przedziale 15 – 20°C. Następnie wejdź do niej w samej bluzce, podwijając ją do piersi. Kucnij, po czym usiądź, prostując nogi. Po wyjściu z wanny osusz ręcznikiem wyłącznie okolice krzyżową i lędźwiową. Połóż się do łóżka wygrzanego przy użyciu termofora. Powinieneś wypić szklankę ciepłego napoju.

  • Okład wysychający

    Taki okład powoduje wchłonięcie wysięków jamy brzucha. Pomaga w leczeniu kamicy nerkowej i niwelowaniu bólu związanego z miesiączkowaniem. Wystarczy, że zamoczysz lniany ręcznik w wodzie o temperaturze 12 – 16°C, a potem go wyciśniesz. Połóż go na brzuchu i przykryj suchym ręcznikiem i pięcioma wykonanymi z bawełny. Przykryj się dokładnie kocem. Czas wysychania takiego okładu waha się w granicach 2 – 3 godzin.

  • Zawijanie kolan

    Zawijanie kolan z użyciem zimnej wody jest pomocne w walce z bezsennością oraz ma właściwości uspokajające. Owiń łydkę ręcznikiem, który został wcześniej zamoczony w wodzie o temperaturze 25°C. Z wierzchu okręć go suchym ręcznikiem. Taki sam okład zrób na drogiej nodze. Połóż się i przykryj kocem. Okład pozostaw przez 20 minut.

  • Polewanie ramion i kolan

    Polewanie ramion. Taki zabieg pobudzi układ krążenia, dlatego jest polecany zwłaszcza osobom, które mają problem z niskim ciśnieniem krwi. Odkręć sitko z prysznica i puść strumień ciepłej lub zimnej wody. Polewanie należy zawsze zaczynać od prawej dłoni, a następnie przejść do barku. Później musisz powrócić strumieniem wody przez wewnętrzną stronę ramienia do dłoni. To samo powtórz z lewą ręką.
    * Polewanie stóp i kolan. Dzięki takim działaniom skutecznie obniżysz ciśnienie krwi, zmniejszysz obrzęki, złagodzisz żylaki i hemoroidy. Polewanie należy zacząć od palców prawej stopy, powoli kierując się wzdłuż jej prawej strony aż do pięty. Następnie przejdź do wyższych partii prawej nogi, do czasu osiągnięcia dołu kolanowego. Potem poprowadź wodę po wewnętrznej stronie łydki. Podobnie postępuj z lewą nogą.

  • Kąpiel w morzu lub jeziorze

    Kąpiel w morzu lub jeziorze

    Kąpiel w wodzie, której temperatura wynosi 24°C i mniej, a właśnie takiej temperatury należy spodziewać się latem w polskich jeziorach i Bałtyku, poprawi ukrwienie organów, przez co polepszy się ich praca. Taka kąpiel jest polecana wszystkim tym, którzy borykają się z dolegliwościami kręgosłupa. Falująca woda masuje ciało, dzięki czemu zmniejsza się napięcie mięśni podtrzymujących kręgosłup. W ten sposób niwelowany jest ból, który przeszkadza w codziennych czynnościach. Dla organizmu o wiele korzystniejsze jest, gdy zażyje się kilku krótkich kąpieli zamiast jednej dłuższej. To dlatego, że po 10 minutach spędzonych w chłodnej wodzie ciało zaczyna się wychładzać.

Popularne tagi
  • co stosować na bezsenność
  • nasiona kopru
  • ruch
  • aloes dla ciała
  • sen
  • zalety dyni
  • usta
  • tonik do twarzy
  • senes wąskolistny
  • zęby
  • sposób wykonania nalewki ziołowej
  • odmrożenia
  • kwasy nienasycone
  • wchłanianie żelaza
  • lukrecja
Advertising
Advertising
Advertising
Advertising