Zakumaj.pl

Jak pokonać tremę?

Jak pokonać tremę?

Czym jest trema, zapewne każdy z was zdążył dowiedzieć się z własnego doświadczenia. Nie musisz być wirtuozem, aktorem czy wielkim mówcą, by odczuć na własnej skórze jej skutki. Najistotniejszym czynnikiem powodującym ten specyficzny rodzaj lęku jest nadmierne napięcie emocjonalne związane z oceną ze strony publiczności. Negatywne emocje dają znać o sobie całemu układowi wegetatywnemu, wskutek czego dochodzi do opanowania całego ciała przez tremę. Nie każdy ma ją wpisaną w swoją psychikę. Jednym wystąpienia publiczne przychodzą z lekkością, inni muszą borykać się z tremą przez długi czas. Z czasem się ona zmniejsza. Dobrze jest jednak osłabić te niezwykle trudne emocje rządzące naszym ciałem i psychiką, bo mają one istotny wpływ na jakość naszych wystąpień.

  • Czy to trema?

    Czy to trema?

    Poniżej znajdziesz najbardziej charakterystyczne objawy tremy. Zapewne i bez nich wiesz, że masz z nią problem, lecz ważne jest, by wiedzieć, nad jakimi słabościami całego swojego organizmu będziesz musiał zapanować przed pierwszym wystąpieniem publicznym. Możesz zatem odczuwać dolegliwości na trzech poziomach: fizjologicznym, poznawczo-emocjonalnym i behawioralnym. Do fizjologicznych zaburzeń, które mogą cię dotknąć, zalicza się zaburzenia oddychania, wzmożoną potliwość, szybszy rytm serca oraz problemy żołądkowe. Na poziomie poznawczo-emocjonalnym odczujesz niepokój, zmniejszy się twoja koncentracja i pamięć, możesz stać się drażliwy, odczuwać napięcie, a nawet paniczny strach. Behawioralne zaburzenia odbiją się najbardziej na jakości twojego wystąpienia. Możesz mieć zatem problemy z opanowaniem drgawek, naturalną pozycją i poruszaniem się, mogą trząść ci się ręce i być może popełnisz szereg technicznych błędów. Aby zapobiec tym objawom lub zmniejszyć ich natężenie, zastosuj się do kilku poniższych rad.

  • Przygotowanie

    Przed wystąpieniem perfekcyjnie przygotuj się do niego. Najmniejszy niedopracowany szczegół potrafi ciążyć w psychice i stanowić powód do wystąpienia wielkiej tremy. Gdy będziesz dobrze przygotowany, twoja głowa będzie spokojniejsza z powodu braku niepokoju. Jeżeli nie będziesz miał luk w przygotowaniu, będziesz pewniejszy swoich racji i umiejętności, co przełoży się na poczucie spokoju.

  • Relaks

    Relaks

    Publiczne wystąpienia stwarzają wiele emocjonalnego napięcia. Dlatego ważne jest, byś zdrowo je rozładował. Przed wystąpieniem zrelaksuj się, tak jak lubisz najbardziej. Możesz skorzystać z samotnego sprzyjającego uspokojeniu spaceru, iść na siłownię, spotkać się ze znajomymi, przy których nabierasz energii, poczytać książkę, iść do teatru lub kina. Dzięki tym sposobom twoje myśli odpoczną od ciążącego nad tobą wystąpienia.

  • Polub to, co robisz

    Niewątpliwie najważniejsze w pozbyciu się tremy jest zaakceptowanie i polubienie tego, co masz zrobić. To znacznie ułatwia walkę z nią. Aktorzy, piosenkarze, wirtuozi mają zdecydowanie łatwiej. U nich trema jest zjawiskiem przejściowym, dlatego że kochają swoją pracę i przyzwyczajają się do częstych publicznych wypowiedzi. Jeżeli jesteś początkującym artystą, radzę nie martwić się przejściową tremą. Jeśli niezbyt często czekają cię wystąpienia, polecam skorzystać z potęgi wizualizacji.

  • Wizualizacja

    Wizualizacja

    Przed istotnym wystąpieniem możesz zacząć naukę wizualizacji. Spróbuj prostych sztuczek podczas mniejszego codziennego stresu. Wyobrażając sobie całkiem odmienne obrazy od tych, które nas obecnie otaczają i powodują napięcie, odciążamy umysł, a w konsekwencji ciało. Wizualizacja staje się zatem niezwykłym antidotum na tremę.