Zakumaj.pl

Proste sposoby na unikanie bólu pleców podczas pracy siedzącej

Proste sposoby na unikanie bólu pleców podczas pracy siedzącej

Praca siedząca ma swoje zalety, jednak ma również wady, które są związane przede wszystkim z kręgosłupem. Bóle karku, bóle lędźwi to jedne z najczęstszych problemów spotykanych u osób długo przesiadujących przy biurku. Ważne jest minimalizowanie takich dolegliwości, aby uniknąć poważniejszych problemów w przyszłości i cieszyć się zdrowym kręgosłupem przez długie lata.

  • Pozycja na krześle

    Pozycja na krześle

    Stała, jednorodna pozycja na krześle biurowym jest przyczyną obolałych pleców. Nie należy siedzieć osiem lub więcej godzin tak samo, niemal bez ruchu. Istotne jest zmienianie pozycji, pozwolenie plecom na oddech, prostowanie się, lekkie pochylanie, z zachowaniem pozycji bezpiecznej dla zdrowia kręgosłupa. Częste zmiany pozycji rozruszają kręgosłup, nie pozwalając mu „zastygnąć” w jednym ruchu i boleć po wstaniu.

  • Sposób siedzenia

    Sposób siedzenia

    Sposób siedzenia na krześle jest główną przyczyną dyskomfortu. Często niepoprawna pozycja wynika ze złego dopasowania fotela do biurka lub na odwrót. Należy sprawdzić, czy oba meble są ustawione w taki sposób, żeby gdy siedzimy, łokcie mogły opierać się swobodnie o boczne oparcia krzesła, stopy o podłogę, tworząc z udami kąt 90 stopni. Plecy oraz kark – o czym często się zapomina – powinny mieć oparcie w tylnej części krzesła. Monitor należy ustawić na wysokości oczu, aby patrzenie na niego nie wymagało pochylania głowy, przechylania lub nadmiernego unoszenia.

  • Ułożenie nóg

    Ułożenie nóg

    Dla zdrowia kręgosłupa istotne jest także ułożenie nóg podczas siedzenia, gdyż na kręgosłup nie działa tylko to, co na jego najbardziej wyraźnej linii – nogi również. W czasie przesiadywania na fotelu powinny być ułożone w taki sposób, żeby stopy znajdowały się płasko na podłodze, a kolana były nieco niżej od linii bioder. Najlepiej nie zakładać przy tym nogi na nogę, ponieważ powoduje to, że naczynia krwionośne są uciskane i łatwo o opuchnięcie nóg.

  • Poziom oczu a monitor

    Poziom oczu a monitor

    Ustawienie monitora na wysokości oczu jest możliwe głównie przy komputerach stacjonarnych, w przypadku laptopów jest trudniejsze. Trzeba mieć je na tyle blisko, żeby móc używać klawiatury. Jednak nawet przy laptopie nie należy się pochylać nienaturalnie – konieczne jest patrzenie prosto przed siebie, na ekran, żeby odcinek szyjny nie był przeciążony. Dobrym rozwiązaniem jest doczepienie osobnego monitora albo klawiatury, co pozwoli na przybranie odpowiedniej pozycji.

  • Przerwy w siedzeniu

    Siedzenie przez 8 godzin bez ruszania się z miejsca byłoby katorgą dla organizmu, dlatego co 40 minut niezbędny jest krótki spacer. Najlepiej wstać, przeciągnąć się, poćwiczyć chwilę, stając najpierw na palcach, następnie na piętach, żeby rozluźnić napięte mięśnie i przynieść ulgę kręgosłupowi.