Zakumaj.pl

Jak pomóc dziecku spokojnie zasypiać?

Jak pomóc dziecku spokojnie zasypiać?

Dobrze wiesz, jak działają na ciebie nerwy, dyskomfort psychiczny i osobiste kłopoty, które nie pozwalają spokojnie zasnąć. Twoje dziecko nie odczuwa tego inaczej i tak samo jak ty przeżywa frustracje, które nie pozwalają mu na prawdziwy wypoczynek podczas snu i łatwość w zasypianiu. Do ciebie zatem należy dopilnowanie, by tak nie było, a twoja pociecha polubiła moment zasypiania, który będzie jej się kojarzył z błogim uczuciem, a nie z przymusem.

  • Zacznij od samego początku

    Zacznij od samego początku

    Już od pierwszych dni na świecie twoje dziecko powinno być uświadamiane, że sen należy do przyjemności. Łączyć się ona jednak musi ze spokojem, ciszą i relaksem. Jeżeli od okresu noworodkowego będziesz o ten moment dbać, większość problemów ze snem będzie łatwa do rozwiązania. Pamiętaj o stałym rytmie dnia, w którym przez okres co najmniej dwóch lat przewijać się będzie poobiednia drzemka u dziecka.

  • Czytaj dziecku bajki

    Czytaj dziecku bajki

    Przed snem przeczytaj maluchowi bajkę o spokojnej treści, która wprowadzi go w stan relaksu. Nie czytaj więc o wilkach, Babie Jadze, burzy czy dzieciach, które zgubiły się w lesie. Aby dziecko mogło beztrosko zasnąć, w jego umyśle nie może zostać zaszczepiona jakakolwiek forma lęku. Dobre bajki na dobranoc to takie, w których bohaterowie podróżują, uczą się czegoś, osiągają cele, pomagają sobie w małych troskach. Rytuał czytania bajek na dobranoc umożliwia maluchowi przeniesienie się w świat wyobraźni, marzeń i przede wszystkim spokoju. Gdy zdarzy się tak, że czas nie będzie twoim sprzymierzeńcem, pamiętaj, że wieczorne czytanie możesz zastąpić audiobookiem.

  • Zanim położysz dziecko do łóżka

    Zanim położysz dziecko do łóżka

    Twój maluch musi mieć stały rytm wieczornych czynności. Kąpiel jest jedną z tych, które pomagają dziecku zrelaksować się po dniu pełnym wrażeń, doznań czy małych kłopotów. Pozwól dziecku odprężyć się w wannie ciepłej wody, a zobaczysz, że spokojny sen przyjdzie zdecydowanie szybciej. Lekkostrawna kolacja ma również duży wpływ na to, jak dziecko będzie zasypiało. Wobec tego wieczorny posiłek nie może zawierać zbyt dużej ilości węglowodanów. Nie próbuj zmieniać przyzwyczajeń dziecka co do godziny, w której lubi iść spać. Nie zmuszaj, by położyło się również o konkretnej godzinie, bo tak jest ci wygodniej. Każde popołudnie zaaranżuj dziecku tak, by mogło rozładować swoją energię i napięcia związane z dniem w przedszkolu czy szkole. W razie problemów zawsze postaraj się rozwiązać je z dzieckiem rzetelną i spokojną rozmową, nigdy krzykiem.