Zakumaj.pl

Jak prawidłowo pokonać zakręt?

2.0 (razem głosów: 1)
Jak prawidłowo pokonać zakręt?

Pokonywanie zakrętów samochodem to czynność, którą robimy niemalże nieświadomie, zupełnie o niej nie myśląc. A czasem warto odrobinę się na tym zastanowić, bowiem być może popełniamy jeden z kilku najpoważniejszych błędów. Możliwość utraty przyczepności towarzyszy nam nie tylko podczas szybkich, ciasnych zakrętów albo tych o złej nawierzchni. Sami możemy narazić się na niepotrzebne niebezpieczeństwo, nieodpowiednio posługując się pedałami oraz kołem kierownicy. Czego należy unikać i na co zwracać szczególną uwagę?

  • Obierz odpowiedni tor jazdy

    Obierz odpowiedni tor jazdy

    Aby pokonać zakręt bezpiecznie, postaraj się jechać po tak łagodnym łuku, jak to tylko możliwe. Nie zacieśniaj go w trakcie, powinien być płynny. Uważaj przy tym, by nie wjechać na sąsiedni pas ruchu, gdyż możesz doprowadzić do zderzenia czołowego. Kierując się tą samą zasadą, bądź podejrzliwy wobec dróg, gdzie nie ma wydzielonych pasów ruchu, a nie widzisz tego, co dzieje się za zakrętem. Bądź przygotowany na to, że ktoś niespełna rozumu może ten zakręt ściąć i zajechać ci drogę. Zmniejsz więc prędkość i zachowaj szczególną ostrożność.

  • Zredukuj bieg zawczasu

    Przygotuj odpowiedni bieg przed wejściem w zakręt. Zmieniając bieg w zakręcie, możesz zerwać przyczepność. Niektórzy kierowcy wrzucają przed zakrętem bieg jałowy, by odpowiedni dobrać dopiero po wyjściu na prostą. Jest to duży błąd. Podczas jazdy na luzie tracisz część kontroli nad autem. Jeśli wystąpi nadsterowność, ograniczysz możliwości manewru. Może zdarzyć się również tak, że będziesz musiał szybko uciec, a nie mając zapiętego biegu, będzie to niemożliwe. Wciśnięcie sprzęga, wrzucenie biegu, puszczenie sprzęgła i dodanie ponownie gazu trwa niekrótką chwilę.

  • Uważaj na hamulec

    Uważaj na hamulec

    Nie hamuj gwałtownie przed zakrętem. Musisz pamiętać, że hamowanie to nie tylko zmniejszenie prędkości, ale również zmiana środka ciężkości w aucie. Wciskając pedał hamulca, przenosisz środek ciężkości do przodu, przez co większa praca spocznie na przednich zaciskach, oponach i zawieszeniu. Bardzo łatwo w takiej sytuacji o utratę przyczepności.

  • Nie kręć do oporu

    Jeśli poruszasz się po drodze o słabej przyczepności i czujesz, że twoje przednie koła ją tracą, a auto wyrywa się do przodu zamiast w bok, to nie skręcaj do oporu! Nie sprawi to, że nagle złapiesz przyczepność i obierzesz właściwy tor jazdy, a wręcz przeciwnie. Przetniesz cały zakręt i wylądujesz w rowie, na chodniku bądź ogrodzeniu. I to w najlepszym przypadku, bo równie dobrze możesz doprowadzić do poważnego wypadku. Jeśli czujesz, że przednie koła tracą przyczepność, wyprostuj je delikatnie, przyhamuj tak, by nie zblokować kół i zaczekaj, aż złapią przyczepność. Tylko toczące się koła są w stanie nadać autu kierunek.

  • Zachowaj odpowiednią prędkość

    Dobierz bezpieczną prędkość. Najwięcej wypadków na zakrętach bierze się właśnie z nadmiernej prędkości. Dobrze jest zmniejszyć prędkość na tyle, by w zakręcie nie być zmuszonym do używania hamulca. Jeśli już musisz, rób to delikatnie. Lepiej jest powolutku w zakręt wjechać i szybciej z niego wyjść, niż ratować się awaryjnym hamowaniem.

Wskazówki:

Aby pokonywanie zakrętów było efektywne i bezpieczne, dbaj o dobry stan zawieszenia i ogumienia.