Zakumaj.pl

Jak skutecznie walczyć z bezsennością?

Jak skutecznie walczyć z bezsennością?

Sen jest niezwykle istotny dla zdrowia całego organizmu. Nie można tego ignorować, nie spać albo spać za mało, ponieważ odbije się to na kondycji fizycznej i psychicznej. Jednak nie zawsze brak snu albo jego mała dawka są spowodowane niechęcią do położenia się do łóżka. Coraz więcej osób skarży się na bezsenność albo poważne problemy z zasypianiem, które powodują liczne skutki uboczne – zmęczenie, brak koncentracji, nerwowość – i którym trzeba zapobiegać. Zanim sięgnie się po tabletki nasenne, można spróbować kilku innych sposobów.

  • Stan sypialni

    Stan sypialni

    Wiele mówi się o wpływie otoczenia na sen i nie należy tego ignorować. Jeżeli pokój, w którym ma się odbyć odpoczynek, nie będzie do tego odpowiedni, zaśnięcie będzie trudne, a sam sen krótki i przerywany, co nie pozwoli organizmowi wypocząć.Przede wszystkim warto zadbać o przewietrzenie pokoju, przynajmniej 30 minut przed snem, nawet zimą. Świeże powietrze oraz lekkie wychłodzenie pokoju pozwolą na szybsze zaśnięcie. Należy również wyłączyć wszystkie sprzęty. Jeśli jest to możliwe, lepiej nie mieć komputera i telewizora w sypialni, jeśli ze względu na gabaryty mieszkania nie można ich usunąć, należy wyłączać, unika się w ten sposób rozpraszania podczas prób przywołania snu.

  • Bez objadania się

    Niejedzenie po godzinie 19 ma swoje zalety nie tylko dietetyczne, lecz również poprawiające jakość snu. Jeżeli przed położeniem się do łóżka zje się coś, nawet niewielki posiłek, zmusza się organizm do rozpoczęcia procesu trawienia. W znaczący sposób utrudnia to zaśnięcie, ponieważ ciało jest rozbudzone, pracuje i nie może się wyciszyć. Lepiej zrezygnować z późnych posiłków i zastąpić je herbatą, najlepiej ziołową, która ułatwi zrelaksowanie się i tym samym zapadnięcie w spokojny sen.Dobrze jest wystrzegać się także nocnego podjadania, które rekompensuje brak snu. Nie uśpi nas ono, za to odbije się na wadze.

  • Pomocna książka

    Pomocna książka

    Na siłę nie przywoła się snu, dlatego należy nastroić dobrze organizm. Zamiast oglądać przed położeniem się do łóżka filmy grozy, horrory, obrazy pełne niepokojących scen, lepiej zmienić je na lekką książkę. Powinna być przyjemna, wesoła i nie prowokować umysłu do sennych koszmarów. Książkę można wykorzystać zarówno przed położeniem się do łóżka, jak i po stwierdzeniu, że nie uda się zasnąć w ciągu kilku minut. Wiele osób potwierdza, że wystarczy przeczytanie kilku kartek, żeby zasnąć twardym snem.

  • Przyjemne skojarzenia

    Przyjemne skojarzenia

    Jeśli łóżko kojarzy się z pracą, jedzeniem, przygotowywaniem rzeczy do pracy lub szkoły, położenie się w nim nie pozwoli szybko zasnąć. Łóżko powinno służyć do odpoczynku, do snu, a nie do innych zajęć. Dlatego nie powinno się w nim pracować, jeść ani oglądać telewizji.Konieczne jest również zadbanie o to, żeby było wygodne. Materac powinien przynosić ulgę plecom, kołdra dobrze okrywać ciało, a poduszka podpierać kręgosłup. Korzystna jest także częsta zmiana pościeli na świeżą, co poprawia poczucie odświeżenia oraz bezpieczeństwa i nawet jeśli nie zasypia się w ciągu 5 minut, nie odczuwa się dyskomfortu w czasie leżenia. W efekcie sen w końcu nadchodzi.