Zakumaj.pl

Jak sobie poradzić z otyłością brzuszną?

5.0 (razem głosów: 1)
Jak sobie poradzić z otyłością brzuszną?

Otyłość zagraża naszemu zdrowiu, a szczególnie niebezpieczna jest otyłość brzuszna. Jeśli obwód pasa u kobiety przekracza 80 cm, u mężczyzny – 94 cm, a sylwetka przypomina jabłko, mamy do czynienia z otyłością brzuszną. Zwiększa ona zagrożenie nadciśnieniem czy cukrzycą. Otłuszczone narządy wewnętrzne nie funkcjonują właściwie. Tak więc „oponki” czy „mięśnia piwnego” zdecydowanie trzeba się pozbyć. Jak sobie poradzić z otyłością brzuszną, dowiesz się z tego artykułu.

  • Skąd bierze się otyłość brzuszna?

    Skąd bierze się otyłość brzuszna?

    Przyczyny pojawienia się otyłości brzusznej są proste. Głównym winowajcą jest niewłaściwy styl życia. „Siedząca” praca, brak aktywności ruchowej i niewłaściwa dieta, zawierająca dużo cukrów prostych, tłuszczu i soli to przyczyny problemów. Tak zwany „mięsień piwny” hodujemy, nie tylko pijąc piwo, ale także pogryzając krakersy i chipsy i polegując na kanapie. Sytuację pogarsza stres i palenie papierosów. W niektórych przypadkach tycie w pasie może mieć przyczyny genetyczne. Czasem otyłość brzuszna jest wywołana problemami psychicznymi, kiedy jedzenie stanowi sposób poprawiania sobie nastroju.

  • Ćwiczenia fizyczne

    Prosty sposób na pozbycie się otyłości brzusznej to ćwiczenia fizyczne. Sama dieta nie wystarczy. Należy jednak pamiętać, że nie ma ćwiczeń, dzięki którym można spalić tkankę tłuszczową tylko z wybranej partii ciała. Tak więc możemy robić „brzuszki” regularnie, ale nie oczekujmy, że błyskawicznie pozbędziemy się samego brzucha. Drugi problem przy bardzo dużym brzuchu to nadmiar skóry, który pozostaje po schudnięciu. Zbyt radykalne odchudzanie pozostawi nam pamiątkę w postaci obwisłej skóry, z którą trudno sobie będzie poradzić.

  • Jakie ćwiczenia są skuteczne przy otyłości brzusznej?

    Jakie ćwiczenia są skuteczne przy otyłości brzusznej?

    W leczeniu otyłości brzusznej wskazane są ćwiczenia aerobowe, czyli wytrzymałościowe. Przy takim treningu krew dostarcza dużo tlenu, zwiększa się aktywność mięśni i wzmacnia serce. Trening wraz z rozgrzewką powinien trwać 60 minut, gdyż spalanie tłuszczu zaczyna się dopiero po 20 minutach ćwiczeń. Minimum to 30 – 40 minut. Ćwiczenia aerobowe to między innymi szybki marsz, trucht, jazda na rowerze, aqua aerobic i pływanie. Można chodzić do fitness klubu i na siłownię (warto rozbudowywać tkankę mięśniową, gdyż spala ona dużo kalorii). Gdy są przeciwwskazania do intensywnych ćwiczeń fizycznych, można korzystać z takich form aktywności, jak spacery, nordic walking czy spokojny taniec.

  • Zmiana diety

    Zmiana diety jest bardzo ważnym czynnikiem, gdy zależy nam na likwidacji otyłości brzusznej. Należy wyeliminować alkohol, napoje gazowane, mocną kawę i herbatę, węglowodany proste (cukier, słodycze, białe pieczywo, makaron, biały ryż), tłuste mięso, potrawy słone i zawierające dodatki chemiczne. Trzeba pić dużo wody mineralnej, zieloną herbatę, jeść warzywa i owoce, chude mięso, drób i ryby, ciemne pieczywo i kasze. Należy zrezygnować z podjadania między posiłkami i jedzenia ciężkostrawnych kolacji, za to nie powinno się zapominać o śniadaniu.

  • Którzy specjaliści mogą pomóc?

    Przy sporej otyłości może być trudno poradzić sobie samodzielnie. Dużą pomocą mogą być porady specjalisty-dietetyka, który pomoże ustalić, jaki mamy skład ciała (nadmiarowe kilogramy to często nie tylko tkanka tłuszczowa, ale także zalegająca w organizmie woda) i dobierze odpowiednią dietę. Czasem doradzi także specjalne suplementy diety wspomagające odchudzanie. Z kolei lekarz ogólny zdiagnozuje stan naszego organizmu i na podstawie wyników badań określi, czy nie ma bezpośredniego zagrożenia którąś z chorób związanych z otyłością. Doradzi dietę i określi, jaki rodzaj treningu fizycznego jest możliwy. Jeśli otyłość jest wyjątkowo duża, należy zgłosić się do lekarza bariatry. Możliwe jest przeprowadzenie operacji, dzięki której chory przyswaja mniej pożywienia i chudnie.