Zakumaj.pl

Jakie formalności są niezbędne po zakupie używanego auta?

Jakie formalności są niezbędne po zakupie używanego auta?

Przy kupnie samochodu, zarówno nowego, jak i używanego konieczne jest dopełnienie odpowiednich formalności. Dzięki temu można bezpiecznie podróżować samochodem, nie obawiając się o kontrolę ani o bezpieczeństwo. Niezbędne jest tylko pamiętanie o tym odpowiednio wcześnie, czyli tuż po tym, jak zakupimy używany samochód.

  • Obowiązkowy podatek

    Obowiązkowy podatek

    Najpóźniej po 2 tygodniach od dokonania zakupu niezbędne jest opłacenie podatku od wykonania czynności cywilno-prawnych. W tym celu trzeba udać się do Urzędu Skarbowego, właściwego dla miejsca zamieszkania. Podatek ten wynosi 2% od wartości samochodu.Wszelkie sprawy w urzędzie wydają się zawsze skomplikowane i trudne do załatwienia, jednak w tym przypadku nie trzeba się martwić. Jest to prosta sprawa. Wystarczy wypełnić odpowiedni druk. Urzędnik wyliczy, jaka jest kwota do zapłaty, a następnie odeśle do kasy. Wystarczy zapłacić i gotowe.

  • Zakupienie OC

    Jeżeli w czasie zakupu auta ma ono jeszcze OC ważne ma miesiąc, nie trzeba od razu kupować nowego. Można spokojnie dojechać do domu z miejsca zakupu pojazdu. Jeżeli chce się nadal korzystać z tego samego ubezpieczyciela, wystarczy przedłużyć umowę, jeśli nie, wystarczy zaczekać, aż minie umowa i jej nie przedłużać.W przypadku całkowitego braku OC w momencie zakupu samochodu konieczne jest skorzystanie z lawety.

  • Rejestracja samochodu

    Rejestracja samochodu

    Kolejną rzeczą, którą trzeba zrobić po zakupie samochodu używanego, jest konieczność jego zarejestrowania. Ma się na to 30 dni od momentu zakupu. Należy wykonać to w Wydziale Komunikacji miejscowego Urzędu Miasta. Do wykonania rejestracji niezbędne są odpowiednie dokumenty: dowód osobisty, umowa zakupu samochodu, dowód rejestracyjny z ważnym przeglądem technicznym oraz stare tablice rejestracyjne, zaświadczenie o posiadaniu ważnego OC. Po wypełnieniu odpowiedniego wniosku, możliwe będzie poprawne zarejestrowanie samochodu na własne nazwisko.Samo rejestrowanie trwa, jak wiele spraw urzędowych, 30 dni, jednak na ten czas wydawany jest tymczasowy dowód rejestracyjny.

  • Zawarcie umowy OC

    Zawarcie umowy OC

    Jeżeli wybrało się inną firmę ubezpieczającą niż poprzednia, która zajmowała się samochodem, wówczas należy zgłosić się do niej jeszcze przed wygaśnięciem poprzedniego OC. Zanim otrzyma się dokumenty, może minąć trochę czasu, często jest to 30 dni. Można zgłosić się do ubezpieczyciela osobiście albo załatwić sprawę przez Internet. W takiej sytuacji, póki dokumenty nie dotrą przy pomocy poczty polskiej, można legitymować się w razie potrzeby tymczasową informacją o zakupie polisy ubezpieczeniowej, która zawsze dochodzi pocztą elektroniczną po wykupieniu usługi. Jest to formularz do wydruku. Poza OC można zakupić również dodatkowe ubezpieczenie, zwane AC.