Advertising
Zakumaj.pl

Jak sobie poradzić z chorobą afektywną dwubiegunową?

Opiekun artykułu: marysia
Jak sobie poradzić z chorobą afektywną dwubiegunową?

Jak sobie poradzić z chorobą afektywną dwubiegunową?

Czym jest choroba afektywna dwubiegunowa? To niezwykle poważny stan, w którym euforia i radość przeplatają się z depresją. Powoduje to, że cierpiące na to schorzenie pacjenci muszą być poddawani leczeniu środkami wpływającymi na stabilizację tych stanów i regulującymi nastrój. Bardzo ważne jest tutaj także prowadzenie zdrowego stylu życia. Zdrowe odżywanie, wysypianie się regularnie, ruch – to czynniki, które będą działały wspomagająco, wpływając korzystnie na stan zdrowia pacjenta. Pamiętajmy, że nie wszystko można przecież załatwić przy pomocy leków. Jakie są pozamedyczne sposoby na radzenie sobie z tym niezwykle uciążliwym schorzeniem? Kilka z nich znajdziesz w poniższym artykule. Pamiętaj, że nie powinno się ich w żaden sposób lekceważyć – warto wziąć je sobie do serca i zastosować. Epizody maniakalne przeplatane stanami przygnębienia i utraty sensu życia mogą dać się we znaki zarówno choremu, jak i jego otoczeniu, a zatem w naszym interesie leży jak najszybsze złagodzenie objawów choroby.

Advertising
Advertising
  • Leki, ruch i jedzenie

    Leki, ruch i jedzenie

    Pozamedyczne sposoby radzenia sobie z chorobą są jedynie dodatkiem. Przede wszystkim słuchaj porad lekarza i zażywaj przepisane przez niego leki. Pamiętajmy, że co trzeci pacjent pozbywa się wszystkich objawów jedynie dzięki branym tabletkom. Zatem jest to istotne. Będąc pod opieką lekarza, możemy dopiero uzupełnić fachowe leczenie z profilaktyką i zaproponowanymi tutaj formami wspomagania terapii. Waży jest zatem ruch fizyczny, niezbyt forsujący oczywiście. Ale już trzydzieści minut aktywności fizycznej wspomaga radzenie sobie z huśtawkami nastrojów. Ważne jest także to, co jemy. Nasz organizm musi mieć dostarczane niezbędne witaminy i mikroelementy, aby mógł się szybko zregenerować. Zadbaj o to, aby codzienne posiłki zawierały warzywa i owoce, świeże soki, pieczywo pełnoziarniste, orzechy. Bezcennym źródłem mikroelementów są ryby. Posiłki powinny być spożywane regularnie. Nie wychodź z domu bez śniadania, nie objadaj się na noc.

  • Ostrożnie z dalekimi podróżami

    Ostrożnie z dalekimi podróżami

    Planujesz daleki wyjazd, który będzie się łączył ze zmianą strefy czasowej? Ostrożnie z tym! Pamiętaj, że zmiana strefy czasowej może rozregulować pory brania leków. Zaburzenie w regularnym przyjmowaniu specyfików z kolei niesie ze sobą ryzyko nawrotu napadów maniakalnych. A zatem ewentualną podróż skonsultuj uprzednio z lekarzem. W leczeniu niezwykle ważna jest stabilność i regularność, dlatego też ogromną rolę odgrywa tutaj kładzenie się spać i wstawanie o stałych porach. Wysypiaj się każdej nocy.

  • Odstaw używki i stres

    Jeśli bierzesz leki, oczywiste jest odstawienie wszelkich używek. Alkohol, papierosy czy narkotyki nie wchodzą w grę. Nie dosyć, że działają destrukcyjne na zdrowie, to jeszcze spowalniają działanie przepisanych Ci leków. Staraj się unikać sytuacji stresowych zarówno w pracy, jak i w domu. Stosuj techniki relaksacyjne, słuchaj wyciszającej muzyki, pij melisę, spaceruj – sposobów na uspokojenie się jest mnóstwo. Gdy żaden z nich na Ciebie nie działa, idź do specjalisty, który pomoże Ci znaleźć złoty środek na nerwy.

Popularne tagi
  • jak uniknąć depresji zimowej
  • samopoczucie
  • problemy z koncentracją
  • aktywność zimą
  • chory
  • smutek
  • nuda
  • korzyści z przytulania
  • równowaga
  • samoakceptacja
  • przytulanie
  • zimowa depresja
  • jesień
  • jak poprawić nastrój w poniedziałek
  • szczęście
Advertising
Advertising
Advertising
Advertising