Zakumaj.pl

Jak oszczędzać na jedzeniu?

Jak oszczędzać na jedzeniu?

Niemal każdego dnia kupujemy jakieś produkty żywnościowe. Jest to taki rodzaj zakupów, bez którego przecież nie da się obejść i nie da się z niego zrezygnować. Bardzo często nie panujemy nad tym, ile i kiedy wydajemy, zwłaszcza jeśli dokupujemy coś w ciągu tygodnia i wyrzucamy paragony. Bywa niestety i tak, że pod koniec miesiąca nasz budżet się solidnie kurczy i może nie tyle głodujemy, co nasza dieta opiera się na kilku tanich produktach. Co zrobić, aby racjonalnie planować żywieniowe wydatki, a przy okazji zaoszczędzić? Zastosuj się do poniższych porad.

  • Dwie listy

    Dwie listy

    Większość osób myśli, że na zakupach wystarczy jedna lista – lista zakupów. Jest to duży błąd, ponieważ w istocie potrzebne nam są dwie listy. Ta pierwsza to plan posiłków na cały tydzień (lub dwa – zależy jak często wybierasz się na duże zakupy). Nie musisz uwzględniać w niej śniadań czy kolacji, ale obiady to absolutna podstawa. Dopiero w oparciu o tę listę sporządź listę zakupów. W ten sposób unikniesz wrzucania do koszyka wielu niepotrzebnych rzeczy.

  • Zmień dietę

    Zmień dietę

    Możesz tego nie zauważać, ale oszczędzać na jedzeniu można poprzez zmianę diety, a konkretnie wyeliminowanie z niej kilku produktów. Zamiast zgrzewki napoju gazowanego (w granicach 10 – 24 złotych za 6 butelek) wybierz wodę mineralną (w granicach 4 – 10 złotych za taką samą liczbę butelek). Różnica jest naprawdę duża. Uważaj też na przekąski. Za 150 gram chipsów zapłacisz 2 – 4 złote (teoretycznie trzy porcje, ale 150 gram to ilość pochłaniana w kilka minut), co da ci kilogram o wiele zdrowszych i bardziej sycących jabłek (około 6 porcji).

  • Nie kupuj mrożonek

    Nie kupuj mrożonek

    Mrożone mieszanki warzyw sprawdzają się w przypadku zup. Jednak do innych potraw (np. do ryżu) wybieraj świeże warzywa. Dzięki temu potrawa będzie smaczna, a te części warzyw, których nie zużyjesz, możesz pokroić na kanapki. Dwie papryki to około 5 – 6 złotych podobnie jak duża paczka mrożonek. Tyle że mrożone warzywa nie są tak zdrowe i mają o wiele mniej zastosowań w kuchni, przez co ich resztki często leżą tygodniami w zamrażalce.

  • Wykorzystuj resztki

    Wykorzystuj resztki

    Skoro o resztkach mowa, w kuchni nic nie powinno się marnować. Przypuśćmy, że jednego dnia gotowałaś rosół. To, co ci zostało, schowaj w lodówce, a następnego dnia potraktuj jako bazę do zupy warzywnej, pomidorowej czy kalafiorowej. Nie wyrzucaj też mięsa i warzyw z rosołu. Odcedź je, następnie pokrój drobno lub zmiel, podsmaż z cebulką i dobrze dopraw. To będzie idealne nadzienie do pierogów albo zapiekanki makaronowej.

  • Przetwory

    Przetwory

    Wykorzystuj sezon letni, kiedy ogórki, pomidory i owoce są naprawdę tanie. Wydasz niewiele pieniędzy, a przyrządzisz pyszne dodatki do obiadów oraz kanapek, które będą wam służyły całą jesień i zimę. Dzięki temu zaoszczędzisz na kupnych surówkach oraz dżemach.

  • Bądź kreatywny

    Bądź kreatywny

    W kuchni wiele zależy od twojej wyobraźni. Nawet jeśli przyjdzie koniec miesiąca i nie masz zbyt wielu zaskórniaków, bądź kreatywny i pamiętaj, że najsmaczniejsze potrawy, jak chociażby paella, narodziły się z biedy. Dlatego też nie bój się łączyć smaków i wykorzystuj wszystko, co zostało ci w lodówce, a lada moment się popsuje.