Zakumaj.pl

Jak poradzić sobie ze stresem w pracy?

Jak poradzić sobie ze stresem w pracy?

Wiele prac, mniej lub bardziej pożądanych, wiąże się z ogromnym stresem. Właściwie to można by powiedzieć, że większość zawodów, z jakimi spotyka się młody człowiek, który dopiero co zdał maturę lub jest w trakcie studiów, to zawody okupione ogromnym stresem. Studenci lub nawet absolwenci studiów najczęściej lądują w korporacjach, czyli siedlisku wyścigu szczurów, presji, mobbingu i wielu nieprzyjemnych uczuć. Trafiając do ogromnego przedsiębiorstwa, jesteśmy tylko malutkim trybikiem, który należy wyeksploatować do cna i w razie zużycia wymienić na nowy. Presja jest więc bardzo duża, a każdy dzień spędzamy na zastanowieniu się, czy uda nam się zrobić plan sprzedażowy oraz czy nie zostaniemy zwolnieni. Jak sobie radzić w takiej sytuacji?

  • Podnoś swoje kwalifikacje

    Jeśli brakuje ci tchu w pracy i zaczynasz zostawać w tyle, pomyśl, co jest tego przyczyną. Być może inni mają przewagę nad tobą, związaną z kwalifikacjami. Bardzo dużo czasu marnujemy wtedy, gdy nie jesteśmy pewni swoich kompetencji lub są one zbyt małe. Wtedy wszystko przychodzi nam ze zbyt dużym wysiłkiem, który pochłania nie tylko czas, ale i nerwy. Dzięki kształceniu się w odpowiednim kierunku, nie dość, że ułatwimy sobie pracę, poznając nowe techniki oraz arkany dziedziny, ale również otwieramy sobie drogę do przyszłych awansów.

  • Nie przenoś pracy do domu

    Nie przenoś pracy do domu

    Naucz się oddzielać obowiązki w pracy od życia prywatnego. Nie możesz go poświęcać na zadania, które dotyczą spraw zawodowych. Nikt ci za to nie płaci, a przecież masz prawo do tego, by odpocząć, odetchnąć i przestać myśleć o tym, co wywołuje u ciebie negatywne emocje. Znajdź tylko taką pracę, która nie wymaga przenoszenia obowiązków do domu. Nie tłumacz sobie, iż jakoś wytrzymasz, bowiem praca jest dla ciebie dobra, daje dużo pieniędzy i nie chcesz jej stracić. Jeśli tracisz życie codzienne, tracisz dużo więcej.

  • Wykorzystaj przerwy

    Wykorzystuj przerwę do cna, całkowicie odrywając się od obowiązków. Potraktuj ją jako świętość. W tym czasie nie przeglądaj służbowej skrzynki pocztowej ani nie dopisuj ostatnich zdań maila. Po prostu wstań z krzesła i udaj się na świeże powietrze, by zaczerpnąć oddechu. Zmieniając otoczenie, na chwilę odciągniesz się od stresogennego czynnika i przytłaczających myśli. Zrób sobie pyszną kawę i porozmawiaj z koleżankami z pracy o czymś przyjemnym, np. o planach na wakacje. Nie poruszajcie tematów związanych z pracą, bo tylko będziecie wzajemnie się nakręcać. Chwila rozluźnienia znakomicie ci zrobi, a myśl o nadciągającym weekendzie albo wakacjach będzie skutecznie wypierać złe myśli.

  • Nie daj się zwariować

    Nie daj się zwariować

    Nigdy nie daj się ponieść sztucznie wytwarzanej atmosferze uczestniczenia w ważnym przedsięwzięciu. Firmy nie zajmują się ważnymi przedsięwzięciami. To tylko finanse, na które składa się solidna, rzetelna praca. Przychodzisz do dużego biurowca, siadasz na krześle przy swoim boksie i robisz masę nieważnych rzeczy. Zajmujesz się tym, by napchać kieszenie właścicielowi firmy, a przy okazji zarobić promil tego dla siebie. Pracuj solidnie, wykonuj swoje obowiązki sumiennie, ale nigdy nie rezygnuj ze swojego życia po to, by poświęcać się dla pieniędzy. Dobry pracodawca nie postawi cię przed takim wyborem.