Advertising
Zakumaj.pl

Jak się nauczyć szybkiego podejmowania decyzji?

Opiekun artykułu: getlerek
Jak się nauczyć szybkiego podejmowania decyzji?

Jak się nauczyć szybkiego podejmowania decyzji?

Podejmowanie decyzji to ważny element pracy zespołowej. Jest to jednocześnie bardzo trudne zadanie. Jakże często mimo wielogodzinnych narad nie udaje się wypracować wspólnego stanowiska i podjąć właściwej decyzji. Jest to nie tylko strata czasu. Strategicznych decyzji nie można odwlekać, jeśli dana organizacja ma odnieść sukces. Szybkiego podejmowania decyzji można się jednak łatwo nauczyć. W tym artykule przedstawiamy kilka wskazówek.

Advertising
Advertising
  • Jak stworzyć odpowiedni zespół?

    Jak stworzyć odpowiedni zespół?

    W zespole, który ma podjąć decyzję, nie powinno być osób przypadkowych. Jeśli nie będą zorientowane w przedmiocie, którego dotyczy decyzja, ich obecność może być wręcz szkodliwa ze względu na brak kompetencji. Poza tym pytając o podstawowe sprawy, spowodują nieuniknioną zwłokę. Zespół decyzyjny powinien być niewielki, należy zaprosić do niego jedynie osoby zainteresowane i znające temat. Wtedy praca z pewnością będzie efektywna.

  • Jak zorganizować pracę?

    Gdy zespół zbierze się, aby podjąć określoną decyzję, powinno być jasne, czego dotyczy spotkanie. Należy precyzyjnie sformułować, co będzie przedmiotem dyskusji, i skupić się na jednym zagadnieniu. Nie powinno się podejmować kilku decyzji naraz, bowiem powoduje to niepotrzebne zamieszanie. Ludzie powinni mieć szansę skupienia się na konkretnym zagadnieniu i dokładnego jego rozważenia.

  • Jak przekazywać informacje?

    Trzeba wypowiadać się jasno i przejrzyście. Ludzie muszą wiedzieć, czego się od nich oczekuje. Nie spodziewajmy się, że zostanie podjęta rozsądna decyzja dotycząca na przykład wdrożenia pewnego projektu, jeśli zapytamy, co członkowie zespołu o nim sądzą. Utoniemy wtedy w wywodach niekoniecznie na temat i stracimy czas. Pytanie powinno być konkretne – czy firma powinna wdrożyć ten projekt, czy nie. Należy oczywiście oczekiwać przedstawienia rzeczowych argumentów.

  • Jak przygotować materiał do dyskusji?

    Jeśli podjęta decyzja ma być tą właściwą, a więc dzięki niej organizacja ma odnieść sukces, trzeba przedstawić zespołowi właściwy pakiet informacji. Argumentacja nie może być oparta na ogólnikach, subiektywnych stwierdzeniach ani tym bardziej nieprawdziwych czy przestarzałych danych. Zanim zacznie się dyskusja, powinny zostać przedstawione konkretne, rzetelne i koniecznie aktualne informacje na dany temat. Wątpliwości należy wyjaśnić, tak aby każdy wiedział, co ma rozważyć. Wtedy można przystąpić do podejmowania decyzji.

  • Jak prowadzić spotkanie?

    Jak prowadzić spotkanie?

    Spotkanie grupy podejmującej decyzje powinno być jawne. Jeśli wprowadzimy atmosferę tajności, nie wpłynie to dobrze na relacje w firmie. Pracownicy mogą uznać takie decyzje za narzucone i nie będą chcieli im się podporządkować. Gdy dyskusja będzie miała charakter otwarty, osoby zainteresowane wezmą udział w podejmowaniu decyzji i potem utożsamią się z nią. Aby zespół czuł się odpowiedzialny za postępowanie zgodne z wypracowanym stanowiskiem, można utrwalić przebieg spotkania, a nagranie udostępnić na stronie internetowej firmy.

Popularne tagi
  • ewaluacja
  • kontakty społeczne
  • tai chi
  • pochwały i nagany w firmie
  • emocje
  • praca i kariera
  • konflikt konstruktywny
  • przyczyny negatywnego stanu emocjonalnego
  • jak być liderem
  • konflikt destrukcyjny
  • rozwój osobisty
  • oddychanie relaksujące
  • emisja głosu
  • boże narodzenie
  • jak zorganizować efektywnie działający zespół pracowników
Advertising
Advertising
Advertising
Advertising