Zakumaj.pl

Jak sobie radzić z konfliktami w pracy?

Jak sobie radzić z konfliktami w pracy?

Nie ma grupy ludzi, w której kiedyś nie doszłoby do konfliktu. Szczególnie jest to widoczne w miejscu pracy, gdzie spotykają się ludzie o różnych osobowościach, systemach wartości, nawykach. Konflikty trzeba rozwiązywać, w przeciwnym razie atmosfera może stać się nie do zniesienia. Nie ma jednej metody radzenia sobie z tym problemem. W zależności od tego, czego dotyczy spór i jakie osoby są weń zaangażowane, należy użyć innych strategii. Czasem można się dogadać, kiedy indziej warto postawić na swoim. W niektórych sytuacjach lepiej ustąpić, zwłaszcza gdy osoba, z którą jesteśmy w konflikcie, ma nad nami wyraźną przewagę, na przykład jest to nasz przełożony. Czasem możemy konflikt rozwiązać sami, kiedy indziej lepiej skorzystać z pomocy mediatora. Jak sobie radzić z konfliktami w pracy, dowiesz się z tego artykułu.

  • Kiedy trzeba wałczyć o swoje

    Kiedy trzeba wałczyć o swoje

    Nie zawsze można być uległym, czasem mogłoby to nam poważnie zaszkodzić. Nie zawsze także możliwy jest kompromis. Gdy ktoś wyraźnie nam szkodzi, działa na naszą niekorzyść i prowokuje sytuacje, które mogą źle o nas świadczyć, nie powinniśmy czekać, licząc na to, że ta osoba się opamięta. Brak reakcji z naszej strony tylko zachęci ją do dalszych działań, a w konsekwencji możemy mieć spore kłopoty, gdy podważy nasz autorytet u kolegów albo przekona szefa, że brakuje nam kompetencji. Takiemu komuś trzeba się ostro przeciwstawić i ujawnić jego manipulacje przy wszystkich.

  • Gdy lepiej ustąpić

    Gdy lepiej ustąpić

    Sytuacja ulega zmianie, gdy osoba, z którą jesteśmy w konflikcie, ma nad nami przewagę. Oznacza to na ogół tyle, że jest to nasz przełożony. Czy przeciwstawić się szefowi, ryzykując, że nie przyjmie tego pozytywnie, czy przemilczeć sprawę? O ile nie mamy do czynienia z wyraźnym mobbingiem, kiedy ustępstwa do niczego nie prowadzą, lepiej opanować emocje i odpuścić. Natomiast jeśli przełożony jest otwarty na poglądy inne niż jego własne, można przy nadarzającej się okazji spróbować przedyskutować tę kwestię i wypracować jakiś kompromis.

  • Unikaj niezdrowej rywalizacji

    Unikaj niezdrowej rywalizacji

    Ambitna osoba, która na dodatek ma dobre wyniki w pracy, może stworzyć w firmie atmosferę nie do zniesienia. Z kimś takim nie należy się spierać ani go krytykować, nie zrozumie, o co chodzi, i uzna, że to z zazdrości, bo on jest lepszy. Taką osobę należy pokonać jej własną bronią. Potraktuj ją jak eksperta. Doceń jej kompetencje i pozwól się wykazać. Poproś o pomoc i radę. Poczuje się usatysfakcjonowana i złagodnieje.

  • Kompromis jest sztuką

    Kompromis jest sztuką

    Idealne wręcz rozwiązanie konfliktu to kompromis, czyli znalezienie takiego rozwiązania, które usatysfakcjonuje obie strony. Każdy coś zyska, a więc nikt nie poczuje się przegrany. Kompromis jest jednak bardzo trudny, ponieważ obie strony muszą z czegoś zrezygnować. Dlatego warto podkreślać wartość tego, co otrzymuje druga strona, aby zgodziła się na rezygnację z czegoś innego.

  • Sztuka mediacji

    Sztuka mediacji

    Gdy konflikt jest bardzo trudny do rozwiązania, można skorzystać z pomocy mediatora. Jako osoba postronna, niezaangażowana emocjonalnie, patrzy on na sprawę obiektywnie i zaproponuje rozwiązanie najkorzystniejsze dla obu stron. Nam może być trudno uzyskać kompromis, zwłaszcza gdy do głosu dochodzą emocje. Znacznie łatwiejsze będzie to dzięki pomocy mediatora.