Advertising
Zakumaj.pl

Jak założyć własną firmę?

Opiekun artykułu: underak
Jak założyć własną firmę?

Jak założyć własną firmę?

Własna działalność gospodarcza stanowi obecnie jeden z popularniejszych modeli zatrudnienia oraz sposobów na zarabianie pieniędzy. Inicjatywa związana z powstaniem nowej firmy powinna być chwalona, chociaż nie zawsze tak jest. Procedura założenia własnej firmy wymaga poświęcenia czasu, odwiedzenia kilku urzędów oraz wypełnienia wniosków, które będą podstawą do oficjalnego powstania nowego przedsiębiorstwa.

Advertising
Advertising
  • Krok pierwszy: urząd miasta

    Krok pierwszy: urząd miasta

    Wiedząc już, czym będzie zajmowała się firma i mając środki na jej otworzenie, należy udać się do urzędu miasta. W urzędzie należy zgłosić firmę do ewidencji działalności gospodarczej. W tym celu otrzymuje się formularze, które trzeba uzupełnić o podstawowe dane, w tym: imię, nazwisko, PESEL, NIP, pełną nazwę przyszłej firmy, adres zamieszkania i zameldowania, adres firmy, określenie formy prowadzonej działalności, zgodnie z wytycznymi zawartymi w polskich przepisach prawnych, forma opodatkowania, data rozpoczęcia działalności firmy. W drodze ułatwień dla przyszłych przedsiębiorców opłata za wpis do ewidencji została zniesiona.

  • Krok drugi: REGON

    Krok drugi: REGON

    Po złożeniu niezbędnych dokumentów w urzędzie miasta trzeba postarać się o uzyskanie numeru REGON, który powinna posiadać każda firma. REGON jest to numer w Rejestrze Gospodarki Narodowej i przyznawany jest przez Urząd Statystyczny. Można zająć się jego uzyskiwaniem samodzielnie albo zdać się na urząd miasta, w którym złożyło się wniosek do ewidencji. Obecnie urzędy zajmują się tym same, przekazując dalej odpowiednie informacje, a przyszłemu przedsiębiorcy pozostaje jedynie poczekać na list z pożądanym numerem. Czas oczekiwania to zazwyczaj 2 tygodnie.

  • Krok trzeci: rachunek bankowy

    Krok trzeci: rachunek bankowy

    Tylko niektóre formy działalności gospodarczej wymagają założenia rachunku bankowego dla firmy, jednak w obecnych czasach warto je mieć, niezależnie od wszystkiego. Jeżeli wzięło się kredyt na potrzeby firmy, wygodnie założyć konto w tym samym banku, jeżeli nie – skorzystać z najlepszej oferty bankowej. Do założenia konta firmowego niezbędny jest dowód osobisty, dowód wpisu do ewidencji działalności gospodarczej oraz wzór pieczątki firmowej albo sama pieczątka, którą warto wyrobić przed udaniem się do banku. Wiele instytucji bankowych wymaga nie tylko podpisu właściciela, ale również pieczątki na wydawanych dokumentach.

  • Krok czwarty: skarbówka

    Urząd skarbowy to urząd, który wywołuje niepokój u niejednego przedsiębiorcy, jednak na początku swojej działalności trzeba zgłosić się do niego i przedstawić swoją firmę oraz wybraną formę opodatkowania. Obecnie ma się wybór, czy chce się być od razu płatnikiem VAT, czy nie. W przypadku prowadzenia interesów tylko z innymi firmami lepiej być płatnikiem VAT, ponieważ partnerzy mogą wymagać takich faktur.

  • Krok piąty: ZUS

    Ostatnią formalnością, jakiej należy dopełnić, jest zgłoszenie firmy do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Po wypełnieniu formularzy otrzymanych w siedzibie instytucji zostaje określona wysokość składki, którą trzeba będzie opłacać co miesiąc. W przypadku zatrudniania pracowników trzeba ten fakt również zgłosić wraz z chęcią odprowadzania za nich składek na odpowiednie ubezpieczenia.

Popularne tagi
  • domena
  • ubezpieczenie
  • formalności
  • rachunek bankowy
  • ewidencja
  • przedsiębiorstwo
  • vat
  • biznes
  • nazwa firmy
  • regon
  • pracownik
  • jaka nazwa firmy
  • bank
  • firma
  • dokumentacja
Advertising
Advertising
Advertising
Advertising
Zobacz również