Advertising
Zakumaj.pl

Jak napisać dobry biznesplan?

Opiekun artykułu: samy
Jak napisać dobry biznesplan?

Jak napisać dobry biznesplan?

Biznes plan czy też plan biznesowy – to rodzaj dokumentu, o którym powinien słyszeć każdy, kto chociażby myśli o założeniu firmy, nie wspominając już o tym osobach, które poważnie się do tego zabierają. Ten dokument jest ci bardzo potrzebny na starcie, gdyż pokazuje, czy jesteś odpowiednio zorientowany w interesującej cię dziedzinie, a także pozwala ci zaplanować strategię dotyczącą twojego biznesu oraz wszystko sobie uporządkować. Jest on przeznaczony dla ciebie, ale może także służyć jako twoja karta przetargowa w chwili pozyskiwania inwestorów, sponsorów i różnego typu dotacji. Nawet nie znając się na tym, jak się tworzy biznes plany, możesz napisać go sam. Musisz tylko wcześniej zapoznać się ze wskazówkami i poradami. Powodzenia!

Advertising
Advertising
  • Jaki jest adresat?

    Jaki jest adresat?

    Zanim przystąpisz do swojej pracy nad biznes planem, musisz zastanowić się, komu będziesz chciał go pokazać. To, jaki nacisk położysz na jego poszczególne elementy, w dużej mierze zależy od adresata. Jeśli bowiem będziesz starał się pozyskać wspólnika, to dobrze by było, abyś nie tylko pokazał mu, jaki masz budżet, ale przede wszystkim, jaki masz plan działania. To znaczy, jak wygląda kwestia prawna firmy, jak rozpisałeś harmonogram na poszczególne etapy, ile osób i z jakich branż należy zatrudnić czy też jak wyobrażasz sobie późniejsze zarządzanie firmą. Jeśli natomiast będziesz próbował zdobyć wysoki kredyt na swoją działalność i będziesz kontaktował się w tej sprawie z pracownikiem banku, to naturalne jest, że przede wszystkim musisz wykazać swoją finansową płynność oraz finansowe założenia.

  • Streszczenie

    Biznes plan jest zazwyczaj dość długi i potrzeba czasu, żeby go ocenić. Jednak tak naprawdę po minucie czytania można już powiedzieć, czy się jest zainteresowanym tym biznesem, czy też nie, a zależy to nie od niczego innego, jak od streszczenia. Dlatego też nie pisz go na odczepne, a naprawdę się do tego przyłóż. To tak, jak z opisami fabuły filmów w jakimś czasopiśmie albo Internecie – zanim go odpalisz, najpierw oceniasz po kilku krótkich zdaniach, czy warto go obejrzeć. Streszczenie nie ma być dokładnym skrótem tego, co napiszesz później. Ma jedynie zarysowywać to, co się znajdzie dalej, ale przede wszystkim ma w jakiś sposób przyciągnąć odbiorcę, zaintrygować go, zachęcić, aby chciał przeczytać kolejne strony. Musisz być oczywiście rzeczowy, opisać w nim, jak wygląda stan firmy teraz i jak sobie go wyobrażasz później, jednak postaraj się także przemycić takie informacje, które sprawią, że twój biznes będzie wydawał się niepowtarzalny i jedyny w swoim rodzaju.

  • Planuj

    Planuj

    Pamiętaj, że biznes plan, oprócz pięknych założeń rozwoju firmy w przeciągu następnych lat, powinien również pokazać, iż myślisz trzeźwo i zdajesz sobie sprawę z ryzyka otwierania własnego biznesu. To pokaże adresatowi, że jesteś przygotowany na niebezpieczeństwa, które czekają cię na danym rynku. Postaraj się więc przewidzieć wszystkie porażki, które mogą ci się po drodze przytrafić, a także te najbardziej czarne scenariusze, z bankructwem włącznie. Nie zapomnij, że nie wystarczy napisać, co ci grozi – trzeba jeszcze wykazać się kreatywnością i ułożyć awaryjny plan B.

  • Daj sobie pomóc

    Jeśli kompletnie nie wiesz, jak się zabrać do napisania biznes planu, mimo że wszystkie liczby i informacje masz w głowie, powinieneś spotkać się z fachowcem, który ci pomoże. Możesz zlecić napisanie biznes planu, rzecz jasna, po wcześniejszych konsultacjach i przekazaniu odpowiednich danych. Jeśli jednak chcesz przyswoić sobie tę umiejętność, to warto pogłówkować samemu. Są specjalistyczne kursy, na których nauczysz się pisać biznes plan. Możesz również skorzystać z gotowych wzorów planów biznesowych – wystarczy tylko, że podstawisz pod szablon swoje wyliczenia i przemyślenia.

Popularne tagi
  • zasady zakładania firmy
  • rachunek bankowy
  • rynek
  • sposoby zakładania firmy
  • jaką nazwę wybrać dla firmy
  • przedsiębiorstwo
  • regon
  • firma
  • urząd statystyczny
  • biznes plan
  • otwieranie biznesu
  • formalności
  • pracownik
  • logo firmy
  • pieczątka firmowa
Advertising
Advertising
Advertising
Advertising
Zobacz również