Zakumaj.pl

Na czym polega zdrowe odżywianie?

5.0 (razem głosów: 1)
Na czym polega zdrowe odżywianie?

Zdrowe odżywianie nie polega jedynie na skomponowaniu odpowiedniej diety, w której szkodliwe dla zdrowia produkty zostały zastąpione zdrowymi. Jest to w zasadzie pewien styl życia. Zmiana nawyków żywieniowych (i to na stałe, a nie na pewien określony czas, jak w przypadku typowych diet odchudzających) to tylko jeden z jego aspektów. Zdrowe odżywianie oznacza zdrowe życie – oprócz zdrowego jedzenia także aktywność fizyczną, relaks i przebywanie na świeżym powietrzu. Na czym polega zdrowe odżywianie, dowiesz się z tego artykułu.

  • Jak zacząć dzień?

    Jak zacząć dzień?

    Jak wygląda typowy początek dnia? Ze snu, przeważnie zbyt krótkiego, wyrywa nas budzik. Pierwsza poranna kawa, czasem papieros. Nerwowe wykonywanie zwykłych porannych czynności i udajemy się do pracy, gdzie spędzamy prawie cały dzień. Zdecydowanie nie brzmi to zachęcająco. Jeśli chcesz zdrowo się odżywiać, a tym samym prowadzić zdrowy styl życia, musisz to zmienić. Zapomnij na razie o porannej kawie. Wypij szklankę ciepłej wody z sokiem z cytryny. To wyreguluje twój metabolizm. Kiedy w twoim organizmie przestaną zalegać resztki z poprzednich dni, poczujesz się zdrowiej i lżej.

  • Jak nabrać energii?

    Znajdź chwilę na energetyzujący prysznic. Wymasuj się porządnie ostrą myjką. Woda nie powinna być zbyt ciepła. Jeśli możesz, przed kąpielą poćwicz trochę. Zwykła gimnastyka poranna, tylko kilka minut, potrafi zdziałać cuda. Doskonały natomiast byłby jogging. Kiedy otrzymałeś już swoją dawkę energii, pora na śniadanie. To nie szkodzi, że do tej pory śniadań nie jadałeś. Teraz żyjesz zdrowo, a śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu dnia. Znasz zasadę „śniadanie zjedz sam, obiadem podziel się z przyjacielem, kolację oddaj wrogowi”? Na śniadanie warto zjeść musli, owsiankę albo kaszę jaglaną z dodatkiem suszonych owoców i orzechów.

  • Co należy pić?

    Warto sobie uświadomić, że większość tego, co na co dzień pijemy, to rzeczy niezdrowe. I nie chodzi wyłącznie o alkohol. Wybierając zdrowe odżywianie, powinniśmy znacznie ograniczyć ilość wypijanej czarnej herbaty czy kawy. Teraz będziemy pić zieloną herbatę, napary ziołowe czy yerba mate. W miejsce gazowanych napojów i „soków” owocowych z kartonów – niegazowaną wodę mineralną, około półtora litra dziennie. Ważne jest, by nie popijać jedzenia, a także nie pić pół godziny przed posiłkiem i dwie godziny po nim.

  • Co powinniśmy jeść?

    Co powinniśmy jeść?

    Przede wszystkim bardzo dużo warzyw. Powinny one w naszej diecie częściowo zastąpić mięso, którego będziemy teraz jeść zdecydowanie mniej. Zamiast mleka kupujmy jogurty. Są znacznie zdrowsze. Warto też zacząć jeść kozie sery. Kozie mleko nie powoduje alergii, w przeciwieństwie do krowiego. Starajmy się jeść każdego dnia orzechy, pestki dyni, nasiona słonecznika, suszone owoce, na przykład żurawinę czy morele. Do przyprawiania potraw używajmy ziół. Można je hodować w doniczkach na parapecie okiennym. Stosujmy jak najwięcej przypraw, także egzotycznych, jak cynamon, kurkuma czy imbir.

  • Czego należy unikać?

    Trzech białych śmierci – białego cukru (można go doskonale zastąpić cukrem brązowym czy melasą albo miodem), soli, białej mąki (zamiast pszennych bułeczek i niezdrowych ciastek jedzmy pieczywo pełnoziarniste i razowe makarony). Biały ryż warto zastąpić brązowym i włączyć do diety różne kasze (szczególnie zdrowa jest kasza jaglana). Starajmy się unikać konserw, chipsów, batoników i wszelkiej przetworzonej żywności. Sami pieczmy chleb i ciasta, przygotowujmy przetwory warzywne czy ketchup.

Ostrzeżenia:

Należy unikać spożywania margaryny ze względu na zawartość szkodliwych tłuszczy trans. Powinno się jeść klarowane masło, oliwę z oliwek i oleje roślinne tłoczone na zimno.