Zakumaj.pl

Zdrowotne właściwości czosnku

Zdrowotne właściwości czosnku

Czy wyobrażasz sobie zjedzenie pizzy bez pysznego, jogurtowo-majonezowego sosu czosnkowego? Albo czy wyobrażasz sobie swoje dzieciństwo bez smaku syropu czosnkowego, który przygotowywała twoja babcia czy mama, kiedy byłaś chora? Można powiedzieć, że obok czosnku nie da się przejść obojętnie. Albo się go uwielbia za ostrość, świeżość, specyficzny smak, albo też nienawidzi za mniej więcej te same cechy, dodając tylko nieprzyjemną kwestię „czosnkowego” oddechu. Jednak na pewno każdy z nas słyszał o tym, że czosnek nie tylko jest bardzo zdrowy, ale nazywa się go również naturalnym antybiotykiem. Chcesz wiedzieć, jakie jeszcze inne właściwości ma czosnek? Koniecznie przeczytaj ten artykuł.

  • Działanie przeciwzapalne

    Skoro mówimy o czosnku, że jest naturalnym antybiotykiem, to oczywiście musi mieć on działanie przeciwzapalne oraz przeciwwirusowe. Dlatego też warto go spożywać nawet profilaktycznie, po jednym ząbku dziennie, zwłaszcza zaś w okresie jesienno-zimowym, kiedy ryzyko przeziębienia się czy zachorowania na grypę jest większe.

  • Allicyna

    Allicyna

    Kiedy rozgnieciesz lub zmiażdżysz czosnek, zawarty w nim związek alliina przekształci się w substancję chemiczną zwaną allicyną. W dużej mierze to właśnie ona sprawia, że powinniśmy zajadać się ząbkami czosnku. Allicyna świetnie poradzi sobie z infekcjami dróg oddechowych, dlatego też to właśnie o niej powinniśmy mówić, że jest antybiotykiem.

  • Zmniejsza ryzyko zawału

    Spożywanie czosnku regularnie ma także działanie przeciwzawałowe. Jeśli wprowadzisz ten produkt do swojej diety, to skutecznie obniżysz ciśnienie krwi, co ma istotne znaczenie dla osób, u których stwierdzono ryzyko zawału.

  • Pomaga w trawieniu

    Pomaga w trawieniu

    Dodanie czosnku do potraw, które wzdymają i generalnie powodują często bóle żołądkowe, pomoże takim dolegliwościom zapobiec. Czosnek bowiem pomaga w dobrej pracy jelit i działa przeciw wzdęciom. Dodawaj go do marynaty do tłustych mięs czy też zup.

  • Na bóle głowy

    Udowodniono także, że regularne spożywanie czosnku może skutecznie wyeliminować często zdarzające się i nawracające bóle głowy. Na dodatek, jedzenie czosnku może nam ułatwić zasypianie.

  • Odporność

    No i najważniejsza rzecz, zwłaszcza dla osób, które bardzo często chorują, przeziębiają się czy łapią infekcje. Wprowadzenie czosnku do codziennej diety zadziała lepiej niż wszystkie apteczne suplementy i pomoże zbudować dobrą odporność na jesień oraz zimę.

Warto zapamiętać:

Aby korzystać z całego dobrodziejstwa zdrowotnego czosnku, należy zjadać go rozgniecionego i na surowo, na przykład dodanego do sałatki czy też na kanapkę.

Ostrzeżenia:

Wedle powiedzenia, że wszystko jest trucizną i nic nią nie jest, z czosnkiem nie należy przesadzać. Jeden średni ząbek dziennie z pewnością wystarczy.

Wskazówki:

Jeśli obawiasz się nieświeżego oddechu zaraz po zjedzeniu czosnku, są na to skuteczne rady. Możesz zjeść jabłko, łyżeczkę miodu, porzuć kilka minut natkę pietruszki czy też wypić trochę czerwonego wina.