Zakumaj.pl

Segmentacja rynku – co trzeba o tym wiedzieć?

Segmentacja rynku – co trzeba o tym wiedzieć?

Segmentacja rynku umożliwia dotarcie do tych osób, które mogą być zainteresowane danym produktem albo usługą. Dzięki temu firma może lepiej dostosować się do potrzeb klientów i opracować odpowiednie strategie marketingowe. Docierając do właściwej grupy docelowej, mamy pewność, że działalność będzie opłacalna, nie trafimy ze swoją ofertą w próżnię. Aby dokonać segmentacji rynku, trzeba użyć wielu różnych kryteriów.

  • Co cechuje segmentację rynku?

    Dzięki segmentacji rynku wyodrębnia się segmenty rynkowe, czyli grupy klientów. Powinny one różnić się między sobą, a jednocześnie w obrębie segmentu różnice powinny być jak najmniejsze. Nie mogą to być grupy zbyt małe ani niedostępne, tak aby można było do nich dotrzeć z kampanią reklamową i by było to opłacalne.

  • Kryterium demograficzne

    Informacje dotyczące wieku, płci, wykształcenia, wykonywanego zawodu czy uzyskiwanych dochodów są bardzo pomocne przy określaniu grupy docelowej. Inne produkty są oferowane nastolatkom, a inne seniorom. Producent drogich samochodów szuka zamożnych klientów. Niektóre kosmetyki trafiają jedynie do kobiet, a sprzęt do przedstawicieli konkretnych zawodów. To, kim jesteśmy i jak żyjemy, to bardzo ważna informacja marketingowa.

  • Kryterium geograficzne

    Firmy oferują swoje produkty mieszkańcom określonych rejonów świata. Może to wynikać z ich strategii marketingowej oraz lokalizacji, ale także ze specyfiki produktu, na przykład dostosowanego do warunków życia w określonej strefie klimatycznej. Raczej trudno oczekiwać dużego zainteresowania deskami surfingowymi w rejonach polarnych.

  • Zachowania konsumenckie

    Bierze się pod uwagę przywiązanie do marki oraz to, czy klient wybiera produkty tanie, ale w gorszym gatunku, czy raczej dobrej jakości, chociaż droższe. Takich klientów szuka firma oferująca drogie, markowe produkty doskonałej jakości.

  • Styl życia

    Ważne jest nie tylko to, kim jesteśmy, gdzie żyjemy i jakie mamy nawyki konsumenckie. Dla potrzeb segmentacji rynku wykorzystuje się także informacje o naszym stylu życia czy hobby, zainteresowaniach, gustach muzycznych, a nawet cechach osobowości. Bogata oferta sklepów hobbystycznych, muzycznych czy plastycznych trafia dzięki temu do odpowiedniej grupy klientów.

  • Zainteresowanie produktem

    Dla firm oferujących dany produkt bardzo ważne jest to, na ile jesteśmy zdecydowani go kupić i jak bardzo nam na tym zależy, a także jak często nabywamy produkty tego typu.

  • Badanie rynku

    Segmentacji rynku dokonuje się na podstawie różnych kryteriów. Aby to zrobić, należy przeprowadzić badanie rynku. Służą do tego między innymi ankiety. Przeprowadza się je poprzez Internet, osobiście albo telefonicznie. Badana grupa musi być reprezentatywna. Na podstawie wyników ankiety identyfikuje się segment rynku, do którego będą skierowane działania marketingowe.