Zakumaj.pl

Co warto wiedzieć o naturalnych i sztucznych środkach słodzących?

Co warto wiedzieć o naturalnych i sztucznych środkach słodzących?

Na rynku znajduje się wiele środków słodzących, zarówno naturalnych, jak i sztucznych. Nie pozostają one bez wpływu na organizm, dlatego warto dowiedzieć się więcej na ich temat. Dzięki temu można będzie mądrze wybierać substancje słodzące i nie zatruwać swojego ciała ani nie dodawać mu zbędnych kilogramów.

  • Słodki cukier

    Słodki cukier

    Cukier jest najpopularniejszym produktem słodzącym. Nazywany jest inaczej sacharozą i powstaje przede wszystkim z buraków cukrowych albo trzciny cukrowej. Jest dodawany do słodyczy, ciast, do napojów, które ma osładzać. Jedna łyżeczka cukru zawiera 16 kalorii.Uznawany jest za bardzo tuczący i podnoszący poziom cukru we krwi, jednak wszystko uzależnione jest od tego, w jaki sposób jest spożywany. Nie powinno się go jadać na pełny żołądek, gdyż to zaburzy równowagę cukru we krwi, ani na całkiem pusty, gdyż to powoduje nagły skok poziomu cukru i jednocześnie jego spadek we krwi. Spadek charakteryzuje się gwałtownym głodem oraz zmęczeniem, poza tym jedzenie cukru na czczo (tak jak w nadmiarze) to otwarta droga do otyłości.

  • Słodki syrop z agawy

    Słodki syrop z agawy

    Syrop z agawy jest słodkim wyciągiem z rośliny, która tak samo jak kaktus, ma zdolność gromadzenia dużych ilości wody. Syrop zwany jest również nektarem z agawy, co bardzo dobrze do niego pasuje. Jest słodszy od białego cukru, dlatego używa się go mniej. Jednocześnie nie podnosi poziomu cukru we krwi tak szybko, jak robi to typowy cukier. Tym samym syrop jest bezpieczniejszy dla organizmu.Smak przypomina nieco miód, dlatego syrop z agawy bardzo dobrze nadaje się do słodzenia kawy, herbaty, jogurtów naturalnych, a nawet sałatek owocowych.

  • Słodka sacharyna

    Słodka sacharyna

    Pod nazwą sacharyna kryje się sztuczna substancja słodząca, z której bezpiecznie mogą korzystać wszyscy cukrzycy. Jest nie tylko naturalna, lecz również nie posiada kalorii, a jedynie tlen, wodór, sód.

    Sacharyna jest bardzo słodka, o wiele słodsza niż cukier oraz inne naturalne substancje słodzące. Można ją dodawać do herbaty i kawy, jednak łatwo uzależnić się od jej smaku. Objawia się to nadmierną chęcią na słodkości.

    Wadą sacharyny może być metaliczny posmak, który pozostawia w ustach.

  • Słodki aspartam

    Słodki aspartam

    Aspartam to nazwa brzmiąca skomplikowanie, a kryje się pod nią kolejna substancja słodząca. Tak samo, jak sacharynę, mogą ją jadać diabetycy. Ma smak słodszy od cukru aż 200 razy. Bardzo dobrze sprawdza się jako dodatek do większości owoców. Nie nadaje się jednak do wypieków, ponieważ wysoka temperatura niszczy jego strukturę. Zdarza się, że aspartam powoduje bóle głowy. Jeśli zdarza się to nagminnie, lepiej zmienić sposób słodzenia.