Zakumaj.pl

Czym zastąpić cukier w słodkich wypiekach?

1.0 (razem głosów: 2)
Czym zastąpić cukier w słodkich wypiekach?

Cukier nie jest najzdrowszym produktem, jaki można spożywać. Tuczy, dostarcza składników, które odkładają się w ciele pod postacią tkanki tłuszczowej. O ile dużo osób potrafi zaprzestać słodzenia kawy lub herbaty, o tyle cukier w wypiekach wydaje się koniecznością. Wydaje się, ale nią nie jest, ponieważ istnieje kilka ciekawych zamienników białego cukru, z których warto korzystać – dla zdrowia i urody.

  • Słodki miód

    Słodki miód

    Zamiast 1 szklanki cukru do wypieków, lepiej dodać do nich miód. Nie tylko osiągnie się tak samo słodki smak, ale również poprawi się barwę ciasta. Miód cieszy się powodzeniem wśród konsumentów, jednak niektórzy nie decydują się na jego używanie przez jego kaloryczność. Istotnie, miód ma więcej kalorii niż cukier, jednak nie są to puste kalorie, a korzystne dla zdrowia i połączone ze składnikami, których żaden cukier nie posiada. Zawiera fruktozę i glukozę, które są dobrze przyswajalne i poprawiają pracę mózgu, jak również dobrze przyswajalne żelazo, wapń, magnez, potas, witaminy z grupy B i garbniki – wszystko, czego organizm potrzebuje. Dodatkowo, miód jest słodszy, więc można dodać go mniej niż cukru.

  • Cukier brzozowy

    Cukier brzozowy

    Zwykły, biały cukier ma swoje przeciwieństwo – cukier brzozowy, zwany ksylitolem. Zalecaną dawką dla organizmu są trzy łyżeczki, jednak planując wypieki, można dodać go tyle, ile zaleca przepis, ponieważ nie zjada się od razu całej blachy ciasta. Cukier brzozowy jest przeciwieństwem białego, gdyż leczy organizm, zabija bakterie, zapobiega infekcjom bakteryjnym, wzmacnia odporność, sprzyja wchłanianiu się wapnia do kości. Powinny go jadać osoby narażone na osteoporozę, np. kobiety w czasie menopauzy. Wśród zalet ksylitolu jest także niższa kaloryczność, w porównaniu z białym cukrem, jednak przy zachowaniu słodkiego smaku.

  • Stewia

    Stewia

    Cukier nie jest najsłodszym z możliwych dodatków. O wiele słodsza od niego jest stewia, która stanowi bardzo dobry zamiennik dla białego cukru. Jest nie tylko słodsza, przede wszystkim jest prawie bezkaloryczna, co sprawia, że mogą po nią sięgać nawet osoby na diecie. Zawiera witaminy z grupy B oraz liczne składniki mineralne – magnez, selen, chrom, żelazo. Najlepiej wybierać stewię w brązowym lub zielonym kolorze, ponieważ wtedy nie ma obaw, że znajdują się w niej sztuczne domieszki. Ze względu na słodkość, lepiej dodawać jej mniej do wypieków niż białego cukru, np. zamiast 1 szklanki – 1/2 szklanki.

  • Melasa

    Melasa

    Znaną, choć obecnie rzadziej stosowaną formą słodzenia wypieków jest melasa. Warto wrócić do jej stosowania zarówno przy pieczeniu, jak i słodzeniu napojów. Sama melasa to gęsty, ciemny syrop, który uzyskuje się jako produkt uboczny w czasie wytwarzania cukru. Jest on słodki i zawiera liczne składniki odżywcze. Najważniejszym z nich jest dobrze przyswajalne żelazo, przydatne dla sportowców, kobiet w ciąży i anemików. Dodatkowo pomaga przy leczeniu astmy i wspiera odporność. Do wypieków nie powinno się dodawać więcej niż 1/2 szklanki melasy, ponieważ może to zmodyfikować ich smak albo przyczynić się do powstania zakalca.