Zakumaj.pl

Dlaczego warto jeść kukurydzę?

Dlaczego warto jeść kukurydzę?

Kukurydza to jedna z najbardziej popularnych roślin uprawnych. Kiedyś jadali ją Inkowie, Aztekowie i Majowie. Dziś znana jest na całym świecie. Jest bogatym źródłem witamin, składników mineralnych i kwasów Omega-3, dzięki czemu zapobiega wielu poważnym chorobom. Jadamy ją w postaci płatków, mąki i kasz, a także popularnego popcornu. Coraz bardziej popularny jest też olej kukurydziany. Świeże kolby kukurydzy można gotować, zapiekać, grillować. Przeczytaj ten artykuł, a dowiesz się, dlaczego warto jeść kukurydzę.

  • Bomba witaminowa

    Aby nasz organizm funkcjonował prawidłowo, potrzebuje witamin. Wspaniałym ich źródłem jest właśnie kukurydza. Dostarcza między innymi dużej dawki witaminy E, która jest cennym antyoksydantem. Kukurydza neutralizuje wolne rodniki także dzięki innym przeciwutleniaczom, na przykład selenowi i beta-karotenowi (źródło witaminy A dla naszego organizmu). Wzmacnia nasz system odpornościowy i opóźnia procesy starzenia, a także chroni przed zachorowaniem na raka. Zawarta w kukurydzy luteina chroni plamkę żółtą oka przed zwyrodnieniem. Kukurydza zawiera także witaminy z grupy B oraz kwas foliowy, który jest bardzo ważny w diecie ciężarnych kobiet ze względu na znaczenie dla rozwoju płodu. Witamina B12 oraz kwas foliowy zapobiegają anemii. Kukurydza dostarcza także dużo żelaza jako mikroelementu.

  • Źródło minerałów

    Kukurydza jest źródłem wielu ważnych minerałów, mikroelementów i pierwiastków śladowych. Dostarcza fosforu, magnezu, manganu, cynku, żelaza, miedzi, selenu. Zapobiega anemii, zapewnia prawidłowy rozwój kości i zwiększa ich gęstość, reguluje pracę nerek, wspomaga układ krążenia i przyczynia się do utrzymania właściwego tętna.

  • Cenne źródło błonnika

    Błonnik jest bardzo ważnym elementem naszego pożywienia, ponieważ reguluje przemianę materii. Jeżeli w naszej diecie brakuje tego składnika, cierpimy z powodu zaparć i biegunek lub zespołu jelita drażliwego. Pojawia się otyłość i dokuczają nam hemoroidy, pojawia się także zagrożenie rakiem jelita grubego. Błonnik wpływa na perystaltykę jelit i zapobiega zaleganiu produktów przemiany materii w naszym organizmie. Dzięki temu jesteśmy zdrowsi, ponieważ nie wchłaniamy zawartych w nich toksyn. Zjedzenie jednej szklanki ziaren kukurydzy zaspakaja prawie jedną piątą naszego dziennego zapotrzebowania na błonnik.

  • Profilaktyka miażdżycy

    Kukurydza jest doskonałym remedium przeciwko chorobom cywilizacyjnym. Składniki, których dostarcza olej kukurydziany, między innymi kwasy tłuszczowe Omega-3, obniżają poziom złego cholesterolu i zapobiegają miażdżycy. Jednocześnie nie zmniejsza się ilość dobrego cholesterolu, a więc lepsza jest kondycja naszego układu krwionośnego i maleje zagrożenie chorobami serca. Olej kukurydziany reguluje również ciśnienie krwi, zapobiegając udarom mózgu i zawałom serca. Jedzenie kukurydzy może też skutecznie obniżyć ciśnienie.

  • Potęga fitochemii

    Kukurydza jest bogata w związki fitochemiczne, czyli substancje pełniące bardzo ważną rolę w procesach biochemicznych zachodzących w ludzkim organizmie. Mają one działanie przeciwnowotworowe (na przykład kryptoksantyna zmniejsza o jedną trzecią ryzyko wystąpienia nowotworu płuc) i chronią układ krążenia. Związki te muszą być dostarczane z pożywieniem, ponieważ organizm ich nie magazynuje. Źródłem tych cennych substancji jest jedynie pokarm roślinny. Związki fitochemiczne zawarte w kukurydzy regulują wydzielanie insuliny w organizmie, zapobiegając nagłym zmianom jej poziomu we krwi. Dlatego kukurydza jest bardzo ważna w diecie osób chorych na cukrzycę. Jedzenie kukurydzy pomaga w walce z cukrzycą typu 2. Skrobia kukurydziana wspomaga metabolizm glukozy, także u osób otyłych. Napar ze znamion kukurydzy stosuje się w przypadku problemów z oddawaniem moczu i gromadzeniem się wody w organizmie.

  • Doskonały kosmetyk

    Mączkę kukurydzianą wykorzystuje się jako składnik wielu kosmetyków. Ma ona bardzo cenne właściwości, działa przeciwalergicznie i łagodzi podrażnienia. Mączka kukurydziana zmieszana z olejem rycynowym to doskonały środek na obrzęki i podrażnienia skóry.

Warto zapamiętać:

Gotowana kukurydza zawiera więcej aktywnych przeciwutleniaczy niż surowa, a więc jest jeszcze zdrowsza.

Wskazówki:

Mąka kukurydziana nie zawiera glutenu, więc można ją podawać osobom na diecie bezglutenowej.