Jak stworzyć dobrą markę?

Jak stworzyć dobrą markę?
Rzeczy markowe, w odróżnieniu od wszelkich podróbek i anonimowych produktów, są uznawane za lepsze i zapewniają sukces biznesowy. To, że produkt jest opatrzony marką, czyli znakiem producenta, gwarantuje według powszechnej opinii dobrą jakość. Znaną markę buduje się długo i wymaga to wysiłku. Marka bowiem to nie tylko nazwa oraz logo. To także etyka firmy i jej stosunek do klientów oraz pracowników, środowiska, problemów społecznych. A także sprawy pozornie błahe, jak estetyka opakowań. Wszystko, co dzieje się w firmie, w jakiś sposób określa jej markę.
- Marka musi się wyróżniać  - Marka musi być unikalna, jedyna w swoim rodzaju. Jeśli się nie będzie wyróżniała spośród innych, nie zaistnieje. Dlatego trzeba na samym początku określić, czym nasza marka ma być dla klienta i jakie wyjątkowe korzyści może mu zapewnić. Aby było to łatwo rozpoznawalne, trzeba stworzyć slogan, który będzie o tym informował. Hasło „Gotyk na dotyk” promowało swego czasu skutecznie toruńską Starówkę i czyni to nadal, a miasto stało się swoistą marką, podobnie jak Warszawa ze sloganem „Zakochaj się w Warszawie”. 
- Jakość przede wszystkim- Oferowane produkty i usługi muszą być doskonałej jakości, inaczej nie ma szans na zbudowanie marki. Oczywiście, zawsze uda się trochę sprzedać, nie każdy klient zorientuje się, że nie ma do czynienia z solidną firmą. Ale marki się w ten sposób nie zbuduje. Marka to solidność, rzetelność, jakość. 
- Trzeba mieć misję  - To oczywiste, że jeśli mamy produkt, chcemy go sprzedać, ale to za mało, by stworzyć dobrą markę. Potrzebna jest misja. Dzięki misji firma komunikuje, jakie miejsce chce zająć w otaczającym świecie i co ma tu do zrobienia. Sukces ekonomiczny to nie wszystko, liczy się zaangażowanie w sprawy społeczności. Dopiero dzięki misji firmy mamy szansę zbudować znaną markę, tak jak udaje się to na przykład Toyocie albo Ikei dzięki zaangażowaniu w problemy środowiska. 
- Skoncentruj się na swoich klientach- Dzięki badaniom rynku ustalamy, kto należy do grupy docelowej klientów. Wykorzystując to, można stworzyć ich bazę adresową. Warto gromadzić nie tylko adresy e-mail, ale i inne dane, chociażby datę urodzenia. Dzięki temu można prowadzić określone działania marketingowe zorientowane na klienta, na przykład proponując atrakcyjne rabaty właśnie w dniu urodzin. 
- Stwórz dobre logo  - Marka to co prawda nie tylko logo, ale nie może bez niego istnieć. Ten prosty znak graficzny i kilka liter mają potężną moc. Dobre logo zostanie zapamiętane i będzie rozpoznawalne. Ważne, aby projektując je, uniknąć przesady. Prostota to wyróżnik dobrego logo. Jednak prostota nie oznacza bylejakości. Nie projektuje się logo, korzystając z clipartów. 
- Zostań sponsorem- W środowisku lokalnym na ogół sporo się dzieje. Można to wykorzystać do budowania marki oraz utrwalania jej w świadomości ludzi. Firma powinna się angażować w różne wydarzenia, dzięki którym może do nich dotrzeć. To doskonały sposób na propagowanie marki. Jeśli firma jest sponsorem imprezy sportowej, wydania książki czy nakręcenia filmu, jej logo obejrzy i być może zapamięta bardzo wiele osób. 

















