Advertising
Zakumaj.pl

Jak udzielać pochwał i nagan w firmie?

Opiekun artykułu: ewah
Jak udzielać pochwał i nagan w firmie?

Jak udzielać pochwał i nagan w firmie?

Zarówno pochwała, krytyka, jak i nagana jest informacją zwrotną, którą przełożony czy manager ma obowiązek umiejętnie przekazać. Emocje muszą w takiej sytuacji ustąpić kulturze osobistej i kompetencjom z zakresu feedback. Aby pracownik wspinał się po szczeblach kariery, stawał coraz lepszy i czuł się spełniony oraz nie miał trudności w kwestii zaufania swoim zwierzchnikom, musi być mu udzielana informacja zwrotna, niezależnie od jej charakteru. Istotna jest jednak forma tego przekazu i środki, przy których pomocy pracownik go uzyskuje.

Advertising
Advertising
  • Bezpośredni komunikat do pracownika

    Bezpośredni komunikat do pracownika

    Każda informacja, którą przekazuje się pracownikowi, czy jest nią pochwała czy nagana, nie może odbywać się w obecności osób trzecich. Niedopuszczalne jest również wykorzystywanie do tego celu środków komunikacji takich jak SMS czy e-mail. Jedynym wyjątkiem może być rozmowa telefoniczna w przypadku, gdy podwładny pracuje poza granicami miasta.

  • Jaka powinna być forma informacji zwrotnej

    Jaka powinna być forma informacji zwrotnej

    Informacja ta, zwłaszcza gdy jest nią upomnienie, nie może wzbudzać w odbiorcy agresji. Manager wykazujący się zręcznością na tej płaszczyźnie będzie umiał należycie zmotywować pracownika. W tym celu posłuży się konstruktywną krytyką, wyrażeniem swojego zdania bez stosowania aluzji oraz określi swoje oczekiwania względem podwładnego. Czego zatem nie może robić manager, gdy informacja zwrotna jest przemyślaną i pouczającą krytyką? Po pierwsze, nie może nadużywać w przekazie oceniania pracownika pod kątem jednorazowego zachowania, lecz powinien tak konstruować przekaz, by pracownik wiedział, że zwierzchnik dobrze zna całokształt jego pracy. Drugą istotną sprawą jest stosowanie formy ułatwiającej zrozumienie błędów dzięki komunikatom, w którym duży nacisk kładzie się na „ja”. Doświadczony manager nie powie zatem: „ ty nigdy nie przejmujesz się ...”, „ty zawsze ułatwiasz sobie pracę”, „jesteś niekonsekwentny w swoim działaniu” czy „ nie jesteś skrupulatny, stąd tyle błędów”. Powie: „niecierpliwię się”, „jestem zły”, „czuję się ignorowany” lub „czuję się niepoważnie traktowany”.

  • O pochwałach pracownika

    Przebrnęliśmy przez najgorsze, teraz będzie zdecydowanie milej. Pochwała to jeden z rodzajów dowartościowania pracownika, który ma motywujący charakter. Uznanie przede wszystkim musi zaczynać się od słów, które wzbudzą w pracowniku pozytywne emocje i wzmocnią lojalność wobec firmy. „Gratuluję”, „jestem pełen podziwu”, „jestem usatysfakcjonowany” to jedynie kilka z możliwych początków rozmowy. Pamiętać należy, aby uwzględnić w przekazie, za co pracownik dostaje pochwałę, nie łączyć jej z informacją o kolejnych oczekiwaniach oraz nie stosować formy, w której chwalony pracownik jest porównywany z innymi.

Popularne tagi
  • jak powinna wyglądać rekrutacja pracowników
  • relacje w firmie
  • konflikt destrukcyjny
  • kary niemajątkowe
  • zaufanie pracowników
  • taniec
  • ubiór
  • dyskusja
  • human relations
  • rozmowa kwalifikacyjna
  • jak rozwiązywać konflikty
  • sprzedaż
  • partnerstwo
  • kadra zarządzająca
  • boże narodzenie
Advertising
Advertising
Advertising
Advertising