Advertising
Zakumaj.pl

W jaki sposób zostać dobrym przywódcą?

Opiekun artykułu: marzenaorzel
W jaki sposób zostać dobrym przywódcą?

W jaki sposób zostać dobrym przywódcą?

Jeśli na myśl o byciu liderem stwierdzasz, że to nie dla ciebie, bo się do tego nie nadajesz i nie masz żadnych szans, prawdopodobnie się mylisz. Aby być przywódcą, wcale nie musisz piastować stanowiska managera w ogromnej firmie. Wystarczy pokierować pracą niewielkiego zespołu, zostać odpowiedzialnym za projekt albo wygłosić przemówienie. W każdej sytuacji, w której ludzie podążają za tobą, stajesz się liderem. Także podczas towarzyskiego spotkania, gdy zdecydujesz, że właśnie zmieniacie lokal. Aby pokierować dużą grupą ludzi, trzeba mieć charyzmę, inaczej nie uda się ich poprowadzić za sobą. Ale to nie znaczy, że bycia liderem nie można się nauczyć.

Advertising
Advertising
  • Musisz wiedzieć, czego chcesz

    Musisz wiedzieć, czego chcesz

    Przywódca musi mieć jasno zobrazowane cele i wiedzieć, czego oczekuje. Osoba niezdecydowana i pełna wątpliwości nie nadaje się na lidera. Jeśli chcesz być dobrym przywódcą, pracuj nad swoją motywacją, bądź konkretny i wyraźnie określaj swoje priorytety.

  • Myśl o ludziach

    Myśl o ludziach

    Siłą zespołu są tworzący go ludzie. Zadaniem przywódcy nie jest błyszczeć i prezentować się jako wzór do naśladowania, ale wydobyć potencjał z podwładnych. Aby to zrobić, powinien ich znać i umiejętnie motywować, akceptować oraz szanować. Bez tych ludzi rządziłby na pustyni.

  • Słuchaj innych

    Słuchaj innych

    Tylko słuchając innych, możesz do czegoś dojść jako lider. Odpowiadasz za zespół, więc musisz wiedzieć, „co w trawie piszczy”. Jeśli ludzie mogą przyjść do ciebie ze swoimi problemami, rodzi się zaufanie, a dzięki temu zyskujesz wartościowych, zaangażowanych członków zespołu, którzy dadzą z siebie wszystko, gdy będzie trzeba. Poza tym miewają oni świetne pomysły, które warto poznać i wdrożyć. Ty jako lider nie masz monopolu na kreatywność, wręcz przeciwnie, powinieneś rozwijać ją w innych.

  • Poznaj swój zespół

    Poznaj swój zespół

    Poznaj swoich ludzi, nie ograniczaj się do informacji, które są dostępne w dziale kadr. Pasje i zainteresowania pracowników powinno się poznać, gdyż jest to potencjał do wykorzystania. Szukając nowatorskich rozwiązań i ciekawych pomysłów, warto sięgnąć do różnych dziedzin, niekoniecznie związanych z pracą. Poza tym dobra znajomość zespołu ułatwia pracę z ludźmi, pomaga łagodzić konflikty i pokonywać trudności.

  • Określ swoją misję

    Określ swoją misję

    Ludzie, którzy pracują w ustalonych godzinach i otrzymują za to wynagrodzenie, mogą być doskonałymi i dobrze opłacanymi specjalistami, ale czegoś im będzie brakowało. Człowiek potrzebuje czegoś więcej, poczucia, że to co robi, ma sens. Gdy zabraknie tego elementu, stajemy się tylko trybikami w maszynie. Przywódca powinien prezentować sobą wartości, za którymi ludzie będą chcieli podążać. Nie musi to być działalność charytatywna czy ochrona środowiska, choć z pewnością taki szlachetny cel to świetna misja. Ważne, by pojawiła się jakaś idea i można było w nią uwierzyć.

  • Bądź przekonujący

    Bądź przekonujący

    Dobry przywódca potrafi nakłonić innych, aby poszli za nim. Nie zawsze należy roztaczać świetlane perspektywy, wiążące się z realizacją zaproponowanych przez lidera rozwiązań. Czasem warto uświadomić, jak niekorzystne byłoby ich odrzucenie. Poza argumentami logicznymi, masz do dyspozycji bardzo wiele – cały potencjał komunikacji niewerbalnej. Przywódca powinien być obeznany z sekretami mowy ciała.

Popularne tagi
  • mediator
  • relacje w firmie
  • stereotypy
  • jaki powinien być dobry manager
  • negocjacje
  • wyróżnienia
  • jak zorganizować rekrutację
  • nieśmiałość
  • misja
  • podwładni
  • jak być przywódcą
  • zespół pracowników
  • jak rozwijać kreatywność
  • feedback
  • wymowa
Advertising
Advertising
Advertising
Advertising