Zakumaj.pl

Jak sobie poradzić z nieśmiałym współpracownikiem?

Jak sobie poradzić z nieśmiałym współpracownikiem?

W pracy używa się różnych form komunikacji. Rozmawiamy osobiście i przez telefon, używamy Skype’a oraz poczty elektronicznej. Wymiana informacji, dyskusja, negocjacje i wiele innych czynności opiera się właśnie na komunikacji między ludźmi. Uczestniczenie w takiej aktywności nie jest łatwe dla osób nieśmiałych, które nie lubią nawiązywać kontaktów, wolą zamknąć się w swoim świecie i spokojnie pracować. Jednak sposób funkcjonowania nowoczesnych firm zmusza takich ludzi do podejmowania form aktywności, których nie lubią. Zespół, w którym funkcjonują, może być w tej sytuacji bardzo pomocny. Jak sobie poradzić z nieśmiałym współpracownikiem, dowiesz się z tego artykułu.

  • Od czego zacząć?

    Od czego zacząć?

    Nieśmiałą osobę, która z nami pracuje i ma problemy z nawiązywaniem relacji towarzyskich, najpierw trzeba oswoić. Trzeba działać powoli i z wyczuciem. Na początek wystarczy po prostu uśmiechnąć się do niej co pewien czas. Gdy już przyzwyczai się do naszego zainteresowania jej osobą, można spróbować krótkiej, niezobowiązującej rozmowy na błahy temat. Nie należy o nic wypytywać, aby nieśmiałej osoby nie spłoszyć. Zamiast tego można opowiedzieć o sobie – o swojej pracy, doświadczeniach. Tematy osobiste na początku raczej należy omijać. Jeśli zauważymy, że nasz rozmówca czuje się skrępowany, nie nalegajmy na kontynuowanie rozmowy. Spróbujmy ponownie po pewnym czasie.

  • Zaproponuj spotkanie

    Zaproponuj spotkanie

    Służbowy lunch albo spotkanie przy kawie to świetna okazja do nawiązania rozmowy z nieśmiałą osobą. W restauracji czy kawiarni rozmawia się zupełnie inaczej niż w biurowym pokoju, panuje tu swobodniejsza atmosfera i łatwiej przełamać opory naszego rozmówcy. Można zapytać, jak czuje się w naszym zespole i czy można coś dla niego zrobić. Trzeba jednak uważać, aby nie stać się zbyt natrętnym, druga osoba ma prawo do prywatności.

  • Ułatwiaj zawieranie znajomości

    Ułatwiaj zawieranie znajomości

    Osoba nieśmiała nie potrafi podejść do osoby obcej i nawiązać rozmowy bez dużego stresu. Ponieważ objawy napięcia – drżące i spocone dłonie, czerwienienie się – są łatwo widoczne, czuje się ona skrępowana. Można pomóc takiemu pracownikowi, przedstawiając mu osoby, których nie zna. Sprawi to, że będzie się lepiej czuł w naszym towarzystwie.

  • Motywuj pozytywnie

    Motywuj pozytywnie

    Aby przyśpieszyć proces aklimatyzacji nieśmiałej osoby, można umiejętnie ją motywować. Pochwała czy odpowiednio uzasadniona zachęta do zabrania głosu mogą bardzo wiele zdziałać. Trzeba jednak pamiętać, by za bardzo nie naciskać, bo nieśmiały pracownik znowu się wycofa.

  • Nie zmuszaj do rozmowy

    Nie zmuszaj do rozmowy

    Nieśmiałej osoby nie należy zmuszać do zabierania głosu w dyskusji czy publicznych prezentacji. Gdy poczuje się ona pewniej w zespole, z pewnością podoła takim zadaniom. Na początku powinna pozostać obserwatorem, dopóki nie odnajdzie wśród kolegów swojego miejsca. Kiedyś się ośmieli i nawiąże z innymi bardzo dobre relacje.