Zakumaj.pl

Które składniki diety wspomogą twój organizm?

Które składniki diety wspomogą twój organizm?

Powiada się, że to, co jest zdrowe, nie jest smaczne i odwrotnie. Jest jednak wiele produktów bardzo cennych dla naszego organizmu, które albo same w sobie, albo odpowiednio przyrządzone, są bardzo dobre. Oto pięć składników, które zdecydowanie warto włączyć do swojej diety.

  • Banany

    Banany

    Banany zawierają dużo potasu, który jest ważny dla układu krążenia i reguluje ciśnienie krwi. Jednocześnie zawarte w nich pektyny obniżają poziom cholesterolu i zapobiegają miażdżycy. Zawarty w bananach magnez jest bardzo ważny dla pracy mózgu – jeden banan zastępuje garść orzechów. Zjedzenie jednego banana dziennie zapewnia organizmowi wszystkie potrzebne mu składniki mineralne, a także cukry oraz witaminę C i E. Banany powinno się podawać osobom niedożywionym, osłabionym, rekonwalescentom. Owoce te są wskazane przy silnym zakwaszeniu organizmu, są bowiem zasadotwórcze. Osoby spożywające dużo mięsa koniecznie powinny jeść banany. Dojrzałe banany to wspaniałe lekarstwo na biegunkę, powstrzymują ją i chronią podrażnione jelita. Pomagają również na zgagę. Osoby cierpiące na wrzody żołądka powinny jeść zielone, mało dojrzałe banany, ponieważ zawarta w nich skrobia chroni delikatną wyściółkę żołądka przed uszkodzeniem przez soki trawienne.

  • Kukurydza

    Kukurydza

    Kukurydza jest wspaniałym źródłem witamin, na przykład witaminy E, oraz licznych antyoksydantów (witamina E, selen i beta-karoten). Wzmacnia nasz system odpornościowy i opóźnia procesy starzenia, a także chroni przed zachorowaniem na raka. Kukurydza zawiera także witaminy z grupy B i kwas foliowy oraz dużo żelaza. Zjedzenie jednej szklanki ziaren kukurydzy zaspakaja prawie jedną piątą naszego dziennego zapotrzebowania na błonnik. Kukurydza jest doskonałym remedium przeciwko chorobom cywilizacyjnym. Zawarte w oleju kukurydzianym kwasy tłuszczowe Omega-3 obniżają poziom złego cholesterolu i zapobiegają miażdżycy. Olej kukurydziany reguluje również ciśnienie krwi, zapobiegając udarom mózgu i zawałom serca. Kukurydza jest bogata w związki fitochemiczne, które mają działanie przeciwnowotworowe. Regulują one także wydzielanie insuliny w organizmie, zapobiegając nagłym zmianom jej poziomu we krwi. Dlatego kukurydza jest bardzo ważna w diecie osób chorych na cukrzycę.

  • Kasza jaglana

    Kasza jaglana

    Kasza jaglana, otrzymywana z nasion prosa, jest jedną z najzdrowszych kasz. Ma właściwości zasadotwórcze. Można ją podawać zarówno na słodko, jak i na słono. Jest mało popularna, choć często włącza się ją do diet odkwaszających organizm. Kasza jaglana ma mało skrobi i nie zawiera glutenu. Mogą ją jeść osoby stosujące dietę bezglutenową. Zawiera dużo białka, witamin z grupy B: B1, (tiamina), B2 (ryboflawina) i B6 (pirydoksyna) oraz magnez, wapń, fosfor, potas, żelazo i miedź. Zawiera też krzemionkę, dzięki czemu wpływa leczniczo na stawy, zapewnia dobrą kondycję włosów, skóry i paznokci oraz zapobiega odwapnianiu kości. Reguluje przemianę materii i wspomaga odchudzanie. Warto o tym pamiętać, ponieważ większość ludzi ma niedobór krzemu w organizmie. Kasza jaglana poprawia pamięć i koncentrację oraz jest bogata w antyoksydanty, neutralizujące wolne rodniki. Działa antywirusowo i przeciwzapalnie, jest dobrym domowym lekarstwem na katar. Według medycyny chińskiej wzmacnia osłabiony i wychłodzony organizm. Kleik z kaszy jaglanej jest doskonały przy dolegliwościach żołądkowych.

  • Amarantus

    Amarantus

    Amarantus znany jest też pod nazwą szarłat. Inkowie i Aztekowie uważali, że dodaje energii i męstwa. W latach dziewięćdziesiątych XX wieku pojawił się w Polsce. Amarantus zawiera więcej białka niż soja i mleko, skwalen oraz dużo żelaza i magnezu. Jest cennym źródłem błonnika, nienasyconych kwasów tłuszczowych i lekkostrawnej skrobi. Nie zawiera glutenu. Jest źródłem wielu witamin i antyoksydantów oraz cynku, potasu, fosforu i kwasu foliowego. Amarantus reguluje gospodarkę lipidową w organizmie, zapobiega miażdżycy, chroni przed zawałem serca i udarem mózgu. Wspomaga system odpornościowy i neutralizuje wolne rodniki. Reguluje przemianę materii i chroni przed rakiem okrężnicy.

  • Sezam

    Sezam

    Sezam to ważny składnik zdrowej diety. Zawiera witaminy A, E, B1, B2 i PP, antyoksydanty oraz wapń, magnez, żelazo, fosfor, cynk, mangan i selen. Ponieważ całe ziarna są dość trudno przyswajalne, powinno się spożywać olej sezamowy oraz pastę (tahini). Sezam ma bardzo korzystny wpływ na nasze zdrowie. Zapobiega skurczom naczyń krwionośnych, powodującym dokuczliwe migreny. Obniża ciśnienie krwi i poziom cholesterolu oraz zapobiega miażdżycy. Wspomaga pracę mózgu. Zapewnia dobrą kondycję skóry i chroni ją przed promieniami UV, a także wzmacnia kości i zapobiega osteoporozie. Chroni drogi oddechowe i zapobiega astmie. Dzięki zawartości sezaminy oraz sezamoliny zmniejsza ryzyko rozwoju nowotworów.