Zakumaj.pl

Co jeść, żeby nawodnić organizm?

Co jeść, żeby nawodnić organizm?

Nasze ciało składa się prawie w trzech czwartych z wody i już niewielki jej niedobór, rzędu 1%, zaburza funkcjonowanie organizmu. Woda pełni wiele różnych funkcji i jest niezastąpiona. Powinniśmy jej dostarczać do organizmu sporo, przeciętnie około 2 litrów, i może się wydawać, że nie damy rady tyle wypić. Na szczęście wodę zawierają także spożywane przez nas pokarmy. Co jeść, żeby nawodnić organizm, dowiesz się z tego artykułu.

  • Ile wody potrzebuje nasz organizm?

    To, ile należy wypijać wody, zależy od kilku czynników. Ważna jest masa ciała (im jest większa, tym więcej wody potrzeba), aktywność fizyczna oraz temperatura otoczenia. Szczupła i niska osoba czytająca książkę w klimatyzowanym pomieszczeniu straci mniej płynów niż wysoki, umięśniony mężczyzna pracujący fizycznie na budowie w pełnym słońcu. Przeciętnie powinno się wypijać od 1,5 litra do 2,5 litra wody dziennie. Zdrowa dorosła osoba powinna wypijać średnio 30 ml wody na każdy kilogram masy ciała.

  • Co nie zastąpi wody

    Są takie napoje, po których wypiciu ma się jeszcze większe pragnienie. Jest tak dlatego, że organizm potrzebuje dla ich zmetabolizowania więcej wody, niż one zawierają, tak więc picie ich powoduje odwodnienie organizmu. Są to napoje zawierające kofeinę (kawa, czarna herbata, coca-cola) oraz alkohol. Żeby nawodnić organizm, trzeba napić się wody, zielonej herbaty albo… zjeść soczyste owoce czy warzywa.

  • Arbuz

    Arbuz

    Arbuz to pyszny, soczysty owoc o słodkim smaku, w dodatku nietuczący, gdyż ma niewiele kalorii. Ponad 90% masy arbuza to woda – wspaniale nawadnia nasz organizm i filtruje nerki. Poza tym dostarcza jakże ważnych pierwiastków – magnezu, wapnia, potasu, sodu, dzięki czemu nie grozi nam niedobór elektrolitów. Można zastąpić nim napoje izotoniczne. Jest także bogaty w witaminy i różne związki bardzo ważne dla naszego organizmu. Arbuz po prostu jest zdrowy – warto go jeść przy każdej okazji. Jest doskonały w czasie upału i świetny jako dodatek do sałatek owocowych.

  • Ogórek

    Ogórek

    Świeże ogórki również zawierają bardzo dużo wody. W miąższu ogórka jest zaledwie 5% suchej masy. Mogą doskonale nawodnić organizm nie tylko w postaci sałatek czy dodatku do kanapek albo koreczków. Są również świetnym kosmetykiem. Maseczka z ogórków doskonale nawilża skórę i odżywia ją. Okłady z plasterków ogórka są skuteczne na opuchnięte oczy i podrażnioną skórę.

  • Cukinia

    Jeśli chcesz zjeść niskokaloryczny obiad i dostarczyć organizmowi wody, przygotuj potrawę z cukinii. Podobnie jak ogórek zawiera aż 95% wody, dostarcza także witamin A i C, jest źródłem potasu i kwasu foliowego oraz błonnika.

  • Ananas

    Ananas

    Soczysty i smaczny ananas nie tylko dostarczy twojemu organizmowi wody. Zawiera on enzymy, które ułatwiają trawienie, dzięki czemu ułatwia oczyszczanie organizmu oraz spalanie kalorii. Warto jeść te owoce w czasie odchudzania, gdyż w sposób naturalny wspomagają ten proces.

  • Owsianka

    Oczywiście suche płatki owsiane nie nawodnią twojego organizmu, ale owsianka ugotowana na mleku lub na wodzie – już tak. Płatki wchłaniają po prostu w czasie gotowania bardzo dużo wody i my dostarczamy ją organizmowi wraz z posiłkiem. Poza tym płatki owsiane zawierają dużo wartościowych substancji odżywczych.