Advertising
Zakumaj.pl

Co nam zapewnia picie yerba mate?

Opiekun artykułu: lisia
Co nam zapewnia picie yerba mate?

Co nam zapewnia picie yerba mate?

Z Ameryki Południowej wywodzi się tradycja picia napoju o specyficznym smaku, parzonego z liści rosnącego w lesie tropikalnym drzewa. Przez jezuitów został nazwany yerba mate, dziś jego różne odmiany znane są na całym świecie. Właściwościami yerba mate zainteresowali się naukowcy – dodaje energii, rozjaśnia umysł i wspomaga odchudzanie. Co nam zapewnia picie yerba mate, dowiesz się z tego artykułu.

Advertising
Advertising
Wskazówki:

Jeżeli dopiero zaczynasz swoją przygodę z yerba mate, nie zaparzaj od razu dużej ilości liści. Na początek wystarczą dwie łyżki stołowe. Wybierz odmianę o łagodnym smaku lub z dodatkiem skórki pomarańczowej albo limonki.

  • Jak pić yerba mate?

    Jak pić yerba mate?

    Yerba mate ma charakterystyczny smak. W sprzedaży są różne wersje, mocne lub łagodne. Kupuje się yerba mate w postaci liściastej lub w saszetkach do parzenia. Można ją pić jak herbatę i przygotowywać bez specjalnego sprzętu. Na ogół jednak podawana jest w naczyniach zwanych mate, wykonanych z tykwy, drewna albo ceramiki. Aby zaparzyć yerba mate, wystarczy wsypać do dzbanka liście (na ogół 2/3 wysokości naczynia) i zalać wodą ostudzoną do 80°C. Po kilku minutach dolewamy wody, aby wszystkie liście były zanurzone. Pijemy odcedzony napar, a liście pozostawiamy w dzbanku do następnego parzenia. Wykorzystujemy je, dopóki barwią wodę. Jeżeli chcemy pić yerba mate w sposób tradycyjny, warto zapoznać się szczegółowo ze sposobami parzenia oraz rytuałami, które temu towarzyszą.

  • Co zawiera yerba mate?

    Yerba mate zawiera więcej witamin, mikroelementów i antyoksydantów niż typowe zielone herbaty. Jest źródłem witaminy A, B1, B2, C i E. Jest też bardzo bogata w magnez, mangan i potas. Dostarcza także żelaza, wapnia i selenu. Efekt pobudzający zawdzięcza obecności kofeiny, teobrominy i teofiliny. Zawiera dużo aminokwasów. Dzięki tym składnikom wzmacnia odporność organizmu, reguluje przemianę materii, zapobiega chorobom serca i nowotworom oraz reguluje poziom cukru we krwi.

  • Yerba mate dla umysłu

    Napój yerba mate ma działanie pobudzające, co zawdzięcza zawartej w nim kofeinie. Inaczej jednak niż w przypadku kawy, nie ma ona szkodliwego działania (m.in. nie wypłukuje magnezu z organizmu), gdyż jest ono neutralizowane przez pozostałe składniki. Yerba mate działa nieco podobnie do zielonej herbaty, a także czekolady ze względu na zawartość teofiliny i teobrominy o właściwościach pobudzających. Picie yerba mate poprawia pamięć i koncentrację, zwiększa spostrzegawczość i wyostrza umysł. Zmniejsza zmęczenie psychiczne i fizyczne oraz dodaje energii.

  • Yerba mate dla wagi

    Yerba mate zapobiega otyłości i wspomaga odchudzanie, zapobiega cukrzycy i pomaga ją leczyć, obniża poziom złego cholesterolu i przeciwdziała miażdżycy. Picie naparu yerba mate reguluje przemianę materii oraz wpływa na odczucie sytości. Po upływie półtora miesiąca, jeżeli regularnie pije się yerba mate, zauważalna jest znaczna utrata wagi. Jeżeli w tym samym czasie będziemy uprawiali sport, zużyjemy więcej kalorii, a więc efekt ćwiczeń będzie jeszcze lepszy. Yerba mate wpływa także pozytywnie na pracę układu krążenia, a więc będziemy sprawniejsi. Pomaga także na problemy trawienne (stymuluje pracę jelit i pobudza wydzielanie żółci) oraz ma właściwości moczopędne. Dzięki temu łagodzi objawy PMS (zespół napięcia przedmiesiączkowego) spowodowane zatrzymywaniem płynów.

  • Co jeszcze daje nam yerba mate?

    Co jeszcze daje nam yerba mate?

    Yerba mate ma właściwości przeciwzapalne i przeciwgrzybicze. Pomaga w sytuacji, gdy mamy problem z nieprzyjemnym zapachem z ust. Dzięki zawartości mikroelementów pomaga utrzymywać w organizmie właściwy poziom elektrolitów. Zawiera wiele antyoksydantów, zapobiega więc nowotworom.

Popularne tagi
  • likopen
  • terapia niedoboru wapnia
  • sok jabłkowy
  • pomidory
  • czerwone mięso
  • ograniczenie soli
  • płatki owsiane
  • fasola
  • jak zapobiegać otyłości
  • uzależnienie od słodyczy
  • jogurt owocowy
  • wędlina
  • gotowanie na parze w woku
  • deser
  • sytość
Advertising
Advertising
Advertising
Advertising