Advertising
Zakumaj.pl

Co powinniśmy pić?

Opiekun artykułu: frap
Co powinniśmy pić?

Co powinniśmy pić?

Nasze ciało składa się głównie z wody. Bez niej skomplikowana fabryka chemiczna, jaką jest organizm człowieka, nie mogłaby działać. Woda wypełnia wszystkie komórki ciała. Nawet niewielki niedobór wody powoduje zaburzenia funkcjonowania organizmu. Dlatego niedobory wody należy uzupełniać – a tracimy ją cały czas na skutek procesów wydalania czy kiedy pocimy się, by ochłodzić nasze ciało do właściwej mu temperatury. Bardzo ważne jest jednak, jakie napoje spożywamy, gdyż oprócz wody mogą one zawierać różne, nieraz bardzo cenne, składniki odżywcze. Nieraz jednak są pozbawione wartości, a nawet szkodliwe. Co powinniśmy pić, dowiesz się z tego artykułu.

Advertising
Advertising
  • Po prostu woda

    Po prostu woda

    Przede wszystkim należy pić po prostu wodę. Powinna to być woda niegazowana, a zawartość minerałów – nie za wysoka. Niemowlętom nie podaje się wody mineralnej, tylko wodę źródlaną. Natomiast w czasie upałów lub przy dużym wysiłku fizycznym, kiedy z potem tracimy cenne elektrolity, wskazane jest picie wody wysoko zmineralizowanej. Przeciętna osoba powinna wypijać w ciągu dnia od półtora do dwóch litrów wody. Ze względu na obecność chemicznych dodatków, lepiej zrezygnować z picia wody smakowej, czysta woda jest bowiem najzdrowsza.

  • Soki owocowe i warzywne

    Soki owocowe i warzywne

    Soki – tak, ale tylko świeżo wyciskane, zawierające wszystkie witaminy i żadnych konserwantów, a nie napoje z kartonu. Te ostatnie czasami w ogóle nie zawierają soku owocowego, są bowiem przygotowywane z koncentratów. W dodatku może w nich być bardzo dużo cukru – taki słodzony sok owocowy to prawdziwa bomba kaloryczna. Jeżeli decydujemy się na gotowy sok, powinien być przygotowany bez dodatku cukru (i sztucznych słodzików) i mieć bardzo krótki termin przydatności do spożycia, na przykład 24 godziny. Taki sok jest zdrowy.

  • Herbata herbacie nierówna

    Herbata herbacie nierówna

    Herbata – tak, ale zielona, czerwona albo biała. Zwłaszcza godna polecenia jest właśnie zielona herbata i jej bardzo smaczna odmiana – japońska sencha. Herbata zielona ma bardzo dobry wpływ na stan naszego organizmu. Natomiast mocna czarna herbata nie jest dla nas korzystna. Zakwasza organizm, co powoduje, że zaczyna mu brakować wody (musi bowiem zneutralizować działanie kwasów, rozcieńczając je). Powoduje to z jednej strony zatrzymywanie wody w organizmie, z drugiej – jej niedobór. Czarna herbata jest napojem, dla którego zmetabolizowania trzeba zużyć więcej wody, niż się wypiło. Podobnie działa naturalna kawa.

  • Herbatki ziołowe

    Herbatki ziołowe

    Herbatki i napary ziołowe, odpowiednio dobrane do potrzeb naszego organizmu, są bardzo zdrowe. Trudno nie docenić wartości uspokajającej melisy czy działającej oczyszczająco pokrzywy. Warto jednak pamiętać, że niektóre składniki mieszanek ziołowych mogą nie być dla nas dobre (na przykład lukrecja jest niewskazana dla osób cierpiących na nadciśnienie). Dobór ziół warto skonsultować ze specjalistą, by rzeczywiście były dla nas korzystne.

  • Herbatki owocowe

    Herbatki owocowe

    Herbatki owocowe to źródło witamin i zdrowia. Można pić je także na zimno dla orzeźwienia. Jednak koniecznie trzeba sprawdzać skład – herbatka powinna zawierać susz owocowy, a często herbata „cytrynowa” czy „truskawkowa” to po prostu aromatyzowana czarna herbata. Taki napój nie jest najlepszym wyborem, tym bardziej, że zawiera sztuczne aromaty (identyczne z naturalnymi, owszem, ale syntetyczne). Podobny problem pojawia się, gdy decydujemy się na smakową herbatę zieloną – trzeba wybierać mieszanki zawierające naturalne składniki, a unikać herbaty sztucznie aromatyzowanej. Doskonałe produkty można znaleźć w dobrych sklepach z herbatą.

  • Czego należy unikać?

    Najbardziej szkodliwe są napoje gazowane i alkoholowe. Niestety, są one również atrakcyjne, często i bardzo smaczne i nie może się bez nich obyć żadna impreza. Napoje gazowane zawierają ogromne ilości cukru, sztucznych słodzików (w wersji „light”), konserwantów czy barwników. Dostarczają mnóstwo kalorii, zakwaszają i odwadniają organizm, tak samo jak alkohol.

Popularne tagi
  • zaburzenia nerwowe
  • warzywa bobowate
  • termin przydatności do spożycia
  • jak wytrwać na diecie
  • przygotowanie orzechów
  • kwasy trans
  • roślina
  • środki chemiczne
  • budowa ciała
  • echinacea
  • związki fitochemiczne
  • grejpfrut różowy
  • rozpuszczalniki chemiczne
  • funkcje organizmu
  • kiełki fasoli
Advertising
Advertising
Advertising
Advertising