Zakumaj.pl

Skuteczne sposoby na zmęczenie w czasie ciąży

Skuteczne sposoby na zmęczenie w czasie ciąży

W ciąży kobieta narażona jest na liczne zmiany związane z odmiennym stanem. Mdłości, zachcianki, podenerwowanie, nadmiar energii, wiele zależy od indywidualnych predyspozycji organizmu. Jednak duża liczba kobiet skarży się na zmęczenie w ciąży, które utrudnia im nawet błahe czynności. Zmęczenie ciążowe jest naturalnym stanem, który może pojawić się w pierwszym oraz trzecim trymestrze. Nie oznacza, że dzieje się coś niedobrego z matką lub dzieckiem, ale warto wspomnieć o nim lekarzowi. Niezależnie od jego porady można stosować proste, domowe sposoby.

  • Mała czarna

    Mała czarna

    Kawa jest zazwyczaj na liście produktów niepolecanych kobietom w ciąży, jednak nie jest zakazana. Jeśli pije się ją z umiarem oraz rozsądkiem, w chwilach zmęczenia można pozwolić sobie na tzw. małą czarną. Ze względu na pobudzające działanie kawy, doda ona trochę energii, jednak trzeba pamiętać, że wraz z mamą, pije ją również dziecko.

    Najlepiej wypić filiżankę kawy przed południem, aby nie mieć problemów z zaśnięciem. Czarny napój o tej porze doda energii na dłuższy czas, pozwalając dotrwać do popołudniowej drzemki.

  • Drzemki i dobre spanie

    W ciąży nie należy przesiadywać do późnych godzin nocnych ani „zarywać” nocy na oglądanie filmów oraz pracę. Zmiany hormonalne mogą powodować duże zmęczenie, dlatego sen jest niezwykle ważny. Regeneruje i pozwala zebrać siły. Ciężarne panie w miarę możliwości powinny spać nawet 8 – 9 godzin, co oznacza wcześniejsze chodzenie do łóżka.Jednocześnie, jeśli zmęczenie jest szczególnie uciążliwe, dobrze jest w ciągu dnia robić sobie krótkie drzemki. Nawet 15 – 20 minut pozwala na regenerację sił oraz dalsze działanie.

  • Korzystny ruch

    Korzystny ruch

    Część sportów nie jest wskazana w ciąży, dla dobra dziecka i kobiecego ciała, jednak nie oznacza to, że trzeba przez 9 miesięcy leżeć (o ile sytuacja do tego nie zmusza). Często wystarczy zwykły spacer, na 30 – 40 minut, najlepiej po parku. W czasie spaceru poprawia się krążenie, które odpowiada za transport krwi do mózgu, pobudzenie oraz większą energię. Dodatkowo podczas spaceru do organizmu trafia więcej tlenu, dlatego należ głęboko oddychać.Poza spacerami można spróbować również ćwiczeń bezpiecznych dla kobiet w ciąży, jogi lub pilatesu. Taki ruch nie musi być długi, wystarczy 15 – 20 minut, a korzystnie odbije się to na samopoczuciu oraz sylwetce.

  • Zdrowe odżywianie

    Zdrowe odżywianie

    Na zmęczenie może wpływać również złe odżywianie. W ciąży zalecane jest jedzenie tylko o 300 kalorii więcej niż dotąd, do tego ze zwracaniem bacznej uwagi na to, aby kalorii dostarczały zdrowe produkty, warzywa i owoce. Jedzenie fast foodów i chipsów spowoduje nie tylko nadwagę, lecz również zmniejszy zapał do czegokolwiek.

  • Nawodnienie ciała

    Nawodnienie ciała

    W zmniejszeniu zmęczenia i odzyskaniu energii pomaga również prawidłowe nawodnienie organizmu. Przede wszystkim trzeba postawić na wodę, zamiast napojów gazowanych, które nie są ani zdrowe, ani nie dodają dobrego zastrzyku energetycznego. Popijać należy przede wszystkim wodę niegazowaną lub naturalne, świeżo wyciskane soki, które poza poprawą krążenia krwi, dodadzą również witamin mamie i dziecku.