Zakumaj.pl

Jak rzucić palenie papierosów?

Jak rzucić palenie papierosów?

Palenie papierosów to wyjątkowo wciągający nałóg. Czasami wystarczy kilka papierosów i rozpoczyna się uzależnienie, które może trwać latami. Jednak na fali ograniczeń miejsc dla palaczy, droższych papierosów i kampanii mówiących o szkodliwości palenia, wiele osób myśli o rozstaniu się z papierosami. Niestety, o ile łatwo jest zacząć, o tyle rzucenie bywa trudniejsze, choć można skorzystać z kilku metod.

  • Podjęcie decyzji

    Podjęcie decyzji

    Najtrudniejszym krokiem w procesie rzucania palenia jest podjęcie decyzji o powiedzeniu: „stop” papierosom. Warto podjąć ją nagle, bez planowania, że konkretnego dnia wyrzuci się paczkę papierosów do kosza. Wbrew pozorom jest to najlepszy początek, ponieważ planowanie można odwlekać z dnia na dzień lub zacząć wypalać więcej, żeby wypalić „na zapas”. Jednak to, zamiast pomóc, może dodatkowo zaszkodzić, pogłębiając uzależnienie. Natomiast gdy stwierdzi się nagle, że kończy się z paleniem, łatwiej będzie zacząć. Jest duża grupa osób, które po nagłej decyzji już nigdy więcej nie sięgnęły po papierosy.

  • E-papierosy

    E-papierosy

    Nie każdy ma tak wielkie samozaparcie, żeby rzucić palenie i nie odczuwać jego braku. Dla złagodzenia szoku, jakim jest odstawienie nikotyny, można stosować e-papierosy. Są to elektroniczne urządzenia, dostarczające jedynie śladowych ilości nikotyny w parze, którą uwalniają z atomizera. Wdychanie działa na zasadzie inhalacji. W parze nie ma substancji smolistych ani rakotwórczych, dzięki czemu e-papierosy są bezpieczniejsze dla zdrowia i stanowią wygodne przejście pomiędzy papierosem a brakiem palenia.

  • Zamienniki dla nikotyny

    Zamienniki dla nikotyny

    Problem z rzuceniem palenia to przede wszystkim problem, jaki ma organizm z przestawieniem się na nagły brak nikotyny, którą dostawał codziennie. Powoduje to albo powrót do nałogu, albo szukanie zamienników, np. w postaci jedzenia, co prowadzi do wzrostu wagi i kolejnych problemów zdrowotnych. Rzucając palenie, warto znaleźć pochłaniające uwagę zajęcie. Może to być nowa pasja, odświeżenie starego hobby albo aktywność fizyczna. Jest ona bardzo przydatna, ponieważ im więcej ciało się rusza, tym mniej potrzebuje nikotyny. Poza tym, po miesiącach palenia płuca oraz inne organy wewnętrzne potrzebują oczyszczenia i ćwiczeń, więc rozpoczęcie biegania albo pływania przyśpiesza regenerację organizmu. Jeżeli na początku sport to za wiele, można skorzystać z gum lub plastrów nikotynowych, które dostarczają śladowych ilości nikotyny, pozwalając zlikwidować początkowy głód papierosowy.

  • Grupa wsparcia

    Grupa wsparcia

    Gdy brakuje samodzielnej motywacji, warto znaleźć grupę wsparcia, np. na portalu społecznościowym, wśród osób, które również chcą rzucić palenie lub właśnie je rzucają. Osoby niepalące nie zawsze będą potrafiły zrozumieć, że odstawienie papierosów to nie jest prosta sprawa, czasami mogą nawet zniechęcić do tego brakiem wyrozumiałości dla skutków ubocznych. Natomiast codzienna rozmowa z innymi palaczami i byłymi palaczami, wspieranie się, wzajemne podpowiadanie sobie, jak przejść przez trudny okres, sprawi, że będzie się myślało o sięgnięciu po papierosa coraz rzadziej. Dodatkowo, sukces i odstawienie nikotyny będzie można świętować w gronie nowych znajomych.