Zakumaj.pl

Jak nie doznać kontuzji, uprawiając sport?

Jak nie doznać kontuzji, uprawiając sport?

Mawia się, iż sport to zdrowie, jednak każda niemal forma sportu wiąże się z możliwością złapania przykrej kontuzji. Niektóre nie dość, że wyłączą nas z życia sportowego, to na dodatek utrudniają życie codzienne. Kontuzja, choć oczywiście jest nieodłącznym atrybutem sportu, często jest wynikiem naszych zaniedbań i gdybyśmy tylko drobinę wcześniej pomyśleli o zagrożeniach, moglibyśmy jej uniknąć. Jeżeli nie masz zamiaru męczyć się z nieprzyjemnymi urazami, stosuj się do pewnych zaleceń, które z pewnością zmniejszą ryzyko. Jak nie nabawić się kontuzji i czerpać ze sportu to, co najlepsze?

  • Pamiętaj o rozgrzewce

    Człowiek to całkiem sprawna maszyna, a jak wiadomo, nawet w przypadku maszyn przed wejściem na najwyższe obroty potrzebne jest odpowiednie rozgrzanie sprzętu. Nigdy nie zapominaj o rozgrzewce i nie traktuj jej po macoszemu. Nie możesz tłumaczyć się tym, iż trochę zaspałaś i nie masz na nią czasu przed porannymi ćwiczeniami. Lepiej jest skrócić czas ćwiczeń i zająć się porządną rozgrzewką, niż później leczyć kontuzje. Pamiętaj, aby nie rozciągać się podczas rozgrzewki, gdyż możesz sobie zrobić krzywdę. Rozciąganiem zajmij się po ćwiczeniach.

  • Mierz siły na zamiary

    Nigdy nie narzucaj sobie zbyt wysokiego tempa, szczególnie jeśli miałeś długą przerwę w uprawianiu sportu. To, że wczoraj udało ci się wycisnąć rekordową wagę sztangi lub przebiegłeś dystans w danym czasie, jeszcze nie oznacza, iż dzisiaj musi być tak samo. Możesz gorzej się czuć, być bardziej zmęczony albo po prostu jest inna pogoda. Trzeba od siebie wymagać, ale zawsze staraj się zachować rozsądek.

  • Nie bagatelizuj przemęczenia

    Nie bagatelizuj przemęczenia

    Czasem sami jesteśmy sobie winni złapania kontuzji, gdyż powiększamy ją sobie ciągle ćwicząc, zamiast odpocząć i zdusić ją w zarodku. Jeżeli nie czujesz się na siłach, lepiej będzie, jak zostaniesz w domu i zrobisz sobie ciepłą herbatkę, niż miałbyś uprawiać sport i ryzykować poważny uraz. Nie bagatelizuj małych oznak nadciągającego urazu, gdyż możesz pogorszyć swój stan.

  • Naucz się ćwiczyć

    Naucz się ćwiczyć

    Sądzisz, iż nękają cię kontuzje częściej niż innych? Ludzie wykazują się różną podatnością na urazy i jedna osoba może nie złapać jej przez całą sportową karierę, a inna będzie łapać ją co sezon. Warto jednak się zastanowić, czy na pewno wszystko robisz dobrze, szczególnie jeśli korzystasz z siłowni. Wiele kontuzji wynika z nieprawidłowego wykonywania ćwiczeń, które zamiast stanowić pracę dla mięśni, obciążają kręgosłup i stawy. Zasięgnij porad specjalisty i wyeliminuj ze swoich ćwiczeń złe nawyki.

  • Infrastruktura

    Aby spokojnie i efektywnie uprawiać sport, zainteresuj się nie tylko rodzajem ćwiczeń, ale i miejscem, w którym są wykonywane. Czasy grania w piłkę na kartoflisku już dawno minęły i w dzisiaj bez problemu znajdziesz porządne boisko do grania w piłkę, na którym nie połamiesz nóg. Podobnie w przypadku siłowni. Wybierz tę, której sprzęt jest nowy, stabilny i nie zagraża twojemu bezpieczeństwu. Życie trzeba sobie ułatwiać, a nie utrudniać.