Zakumaj.pl

W jaki sposób poradzić sobie ze stresem?

W jaki sposób poradzić sobie ze stresem?

W obecnych czasach stres jest czymś, co wydaje się wszechobecne. Nie jest to ani naturalne, ani dobre dla zdrowia. Niestety, praca, tempo życia, nauka, rodzina oraz inne zagadnienia związane z codziennością potrafią być przyczyną nie tylko chwilowego, ale przewlekłego stresu. Im dłużej trwa, tym bardziej będzie odbijał się na zdrowiu.

  • Przyczyna stresu

    Przyczyna stresu

    Pierwszym krokiem do poradzenia sobie ze stresem jest uzmysłowienie sobie, co jest jego przyczyną. Jeśli wiadomo, co jest powodem zdenerwowania, zwłaszcza codziennego, łatwiej będzie znaleźć rozwiązanie tego problemu. Dobrze jest poświęcić chwilę wśród codziennych zajęć, żeby uzmysłowić sobie, co generuje problem i czy można z tym walczyć lub go zminimalizować. Zdarza się, że po takim przyjrzeniu się sytuacjom stresującym okazuje się, że tylko część z nich jest prawdziwym powodem do zdenerwowania. Pozwala to na zmniejszenie części stresu, jednocześnie jeżeli nie da się sytuacji całkowicie rozwiązać i problemem jest np. trudny szef, wówczas można przynajmniej znaleźć sposób na złagodzenie stresu i ograniczenie jego skutków.

  • Uregulowany oddech

    Uregulowany oddech

    Chociaż wydaje się to banalnym rozwiązaniem, jest bardzo przydatne. Głębokie wdechy i wydechy, powtarzane w chwili największego napięcia, pozwalają skutecznie opanowywać zdenerwowanie. Można ten sposób stosować już w nerwowej chwili, nabierając powietrza głęboko w płuca i wypuszczając je powoli. Dobrze jest powtórzyć to przynajmniej 10 razy. Jest to dobry środek zarówno w napiętej sytuacji np. w pracy, jak i do codziennego stosowania. Wystarczy co wieczór znaleźć 15 minut dla siebie, siąść na podłodze, na poduszce albo na kocu, w wywietrzonym pokoju i przez cały czas oddychać i wydychać. Stopniowo oddech będzie stawał się spokojniejszy, a napięcie ciała oraz stres znikną.

  • Zdrowy ruch

    Zdrowy ruch

    Często kiedy jest się zestresowanym, czuje się nie tylko napięcie mięśni, ale również chęć zrobienia czegoś, pozbycia się nadmiaru negatywnej energii. Warto wyrzucić ją z siebie poprzez ruch, dzięki temu nie będzie się uderzało drzwiami szafek, naczyniami przy myciu ani żelazkiem przy prasowaniu w nagłym napięciu. Można pobiegać, pojeździć na rowerze, iść na basen, a można też pospacerować szybkim krokiem. Dzięki rozruszaniu ciała oraz wdychaniu powietrza, które dobrze dotlenia mózg, stres stopniowo opada i wraca się do domu, nie pamiętając o nerwach.

  • Śmiech to zdrowie

    Wśród skutecznych sposobów na pozbywanie się stresu znajduje się coś tak niepozornego jak śmiech. Dotlenia on organizm, redukuje poziom adrenaliny we krwi, wytwarza większą ilość hormonu szczęścia i pozwala na rozluźnienie napiętych mięśni. Dodatkowo okazji do śmiechu lub do rozśmieszenia samego siebie jest bardzo dużo – wesoła książka, komedia, posłuchanie kabaretu, wesoła rozmowa z kimś. Niewielka rzecz, a jednak pozwala pozbyć się nadmiaru nagromadzonych przez cały dzień nerwów.