Zakumaj.pl

Co to jest blanszowanie warzyw?

Co to jest blanszowanie warzyw?

Jedna z form obróbki cieplnej, bo tym właśnie jest blanszowanie, która nie pozwala na utratę wartości poddawanych jej produktów. Pomimo krótkiego czasu blanszowania z produktu wyeliminowane zostają wszelkie bakterie i zarazki przy niewielkiej utracie witaminy C, związków mineralnych i białka. Wobec powyższego blanszowanie uznaje się za najzdrowszą metodę obróbki cieplnej żywności.

  • Co blanszujemy?

    Co blanszujemy?

    Przede wszystkim blanszuje się warzywa i owoce. Dzięki tej metodzie warzywa są jedynie podgotowane, a zatem wolne od bakterii, ponadto zachowują swój kolor, chrupkość i smak. Z blanszowanych warzyw i owoców łatwiej usuwa się skórkę, możesz zatem stosować tę metodę, by obrać ze skórki pomidory, śliwki, brzoskwinie, nektarynki, a także orzechy. Owoce i warzywa blanszuje się również przed zamrożeniem, by dłużej zachowały swoją przydatność. Ten zabieg kuchenny można wykorzystać przy mrożeniu mięsa i ryb. Metodzie tej poddaje się także kapustę, by łatwiej można było rozdzielić jej liście.

  • Jak blanszować?

    Jak blanszować?

    Warzywa wrzuca się do dużej ilości wrzącej wody. Następnie wykłada na sitko i przelewa bieżącą zimną wodą. Istotne jest to, by blanszowana żywność pozostawała tyle samo czasu we wrzątku, co w zimnej wodzie, jednak nie więcej niż 5 minut. Wrzątek można lekko posolić, warzywa pozostaną wówczas w niezmienionym kolorze. Drugim sposobem na blanszowanie jest poddawanie warzyw podgrzewaniu na parze.

  • Co zyskujemy dzięki blanszowaniu?

    Główną zaletą blanszowania warzyw i owoców jest to, że można je spożywać tuż po tej obróbce. Nie są surowe i nie ma ryzyka pozostawania w nich bakterii. W przypadku mięsa i ryb blanszowanie sprawi, że poddane dalej smażeniu czy pieczeniu nie wchłoną tyle tłuszczu, co bez tego zabiegu. Dzięki blanszowaniu pozbędziesz się także gorzkiego smaku niektórych warzyw.

  • Jaki jest czas blanszowania?

    Im twardsze warzywo, tym czas blanszowania jest dłuższy. Nie przekracza on jednak w żadnym przypadku 5 minut. Kolejna zasada to taka, że im młodsze warzywo jest poddawane blanszowaniu, tym jego czas musi być krótszy.

  • Uciekajmy do zdrowych metod

    Dzięki blanszowaniu 5 porcji warzyw dziennie zalecanych do spożycia według piramidy zdrowego żywienia bez problemu szybko i zdrowo przygotujemy. Z warzyw można przyrządzić dla odmiany pyszne piure warzywne, które smakuje nawet najmłodszym wybrednym buziom.